Skål för företagets digitala transformation!

Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats.

2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att försöka blicka in i 2019. Sakta i backarna! Det är fortfarande oktober och året är 2018.

Visst är det så…  Men i morgon firar vi in det nya året. Hur långt har ditt företag kommit i sin digitala transformation. Har du hunnit med allt digitalt arbete som du planerat?

2019 kommer bli året då alla företag på allvar vill sätta sina digitala strategier i rullning för att lyckas med sin digitala transformation.

I 2019 kommer 50% av alla företag mer eller mindre misslyckas med sin digitala satsning.

Att faktiskt hitta kompetenta medarbetare är det svåraste momentet i denna digitala förvandling vilket sannolikt kommer att få er digitala satsning att misslyckas.

Vi har snackat och skrivit om digitala satsningar i snart 6 år om att man måste agera på data och analys, vara aktiva i sociala medier, ha en tydlig konverteringsstrategi, alltid finnas någon typ av Call-To-Action i allt du gör.

Vi gör långa listor med smarta tips men man måste prioritera och sätta rätt person på rätt plats. Visst är det så, eller?

Har man bara en digital person på företaget så löser allt sig eller hur?

Det finns fortfarande många digitalt icke-begåvade chefer där ute som inte har koll på det digitala. Så är det bara.

All respekt för att dessa chefer upplevde den digitala revolutionen under 80 och 90-talet och snackar om Windows 3.1, Windows 95 och när de själva byggde en hemsida i Frontpage eller Dreamweaver.

Vi har upplevt många företag där rollen som marknadschef gått i arv i godtycklig anda.

Vi har mött it-chefer som förvandlats till digitala marknadschefer. Vi har träffat flera chefer släktingar som gått igång på att få titeln ”Marknadschef” på sitt visitkort utan att ha en aning om vad digital marknadsföring är eller ännu värre… Har noll koll på sina målgrupper.

Vi har träffat marknadschefer som diskuterat timpriser som om det vore deras egen privatekonomi. Vi har lagt timmar på att övertyga (med all fakta på bordet) varför den ena webbmiljön är bättre än den andra för företagets bästa.

Om du som företag skall lyckas med din digitala strategi behöver du spegla allt annat du gör med PR, marknadsaktiviteter och försäljning fast i digital form.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Skulle du sätta en PR ansvarig på att sälja? Hoppas verkligen inte det. Lika lite låter du säljchefen sätta din PR-strategi.

När det gäller digital marknadsföring förväntar man sig att en digital marknadsförare ska kunna javascript, Java, C, C++, Objective-C, C#, JavaScript, PHP, Python och Swift. Ha stenkoll på html, databaser, man skall kunna allt om SEO, Google Analytics, Google Ads, Marketing Automation, CRM, CMS, Photoshop CC.

Man ska ha stenkoll på sociala kanaler som Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn & Pinterest.

En digital marknadsförare ska ha koll på A/B-tester, konverteringsstrategier, kunna filma, redigera, skriva ruskigt bra innehåll och till sist men inte minst, utveckla en komplicerad app som kommer att revolutionera världen.

De flesta chefer tror de att en person (Marvel Superhero) kan klara allt detta själv.

Kan du se framför dig att en CEO skall fixa PR, försäljning och marknadsföring själv på företaget?

Ditt företag behöver en Digital Manager som äger den digitala strategin på företaget äger rätten att köpa in tjänster och rekrytera den kompetens som krävs om ert företag skall lyckas med det digitala.

En Digital Manager ska helt enkelt äga den digitala affären för att klara av den digitala förvandlingen.

Koppla bort IT-nissen från allt ansvar som innebär digital marknadsföring etc. och lämna över detta ansvar till en DM.

Punkt.

Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?

Skapa ett gratis konto hos Leadfeeder så får du reda på vilka bolag som besöker företagets webb.

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Nyfikna frågor om artikeln?

Digital Marknadsföring i 2018

Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...

GRATIS TIPS PÅ DIGITAL MARKNADSFÖRING!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tips på digital marknadsföring, bra verktyg i ditt seo arbete m.m.

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring.// Vänligen, Digital Division.