Med hjälp av strukturerad data, Schema.org markup har din webbplats möjlighet att sticka ut från mängden och driva mer trafik till din webbplats.

Varför är strukturerad data viktigt?

Strukturerad data är ingen nyhet utan har varit med i många år. Det uppdateras däremot kontinuerligt och i en tid där det blir allt svårare att sticka ut bland sina konkurrenter i sökresultaten bör man göra allt man kan för att visa det där ”lilla extra” som lockar till sig besökare.

Strukturerad data ger högre kvalitet på sökresultatet.

Strukturerad data och rich snippets började dyka upp i Googles sökresultat 2009 och har sedan dess bidragit till att höja kvaliteten på våra sökresultat.

Främst dyker denna data upp vid produkt- eller receptsök eller omdömen från personer och användare.

Strukturerad data gör det möjligt att bland annat visa bilder, priser och omdömen i direkt anslutning till sökresultatet. Vilket sticker ut från mängden sökresultat på Google.

Syftet med strukturerad data är helt enkelt att underlätta för sökmotor och användare

Rich snippets hjälper sökmotorer att tolka innehållet på en webbplats samtidigt som internetanvändare får mer information i sökresultatet innan de klickar sig in på webbplatsen. Ytterligare så har detta en positiv påverkan gällande klickfrekvens (CTR) vilket ger Google indikationer på att innehållet är relevant.

Vad rich snippets gör är nämligen att visa lite av en förhandstitt direkt i sökresultatet. Exempelvis bilder och video, produktinformation som pris, lagersaldo eller betyg från användare. Det om något hjälper verkligen till med att få ett annars rätt så tråkigt sökresultat att sticka ut från mängden.

Tanken med detta är att göra det lättare för sökmotorerna att tolka innehållet på webbplatsen samtidigt som vi ger användaren så mycket information som möjligt, redan innan de väljer att klicka sig in på en webbplats från sökresultatet.

Märk upp din webbplats med följande data

Exempel på rich snippets som kan visas direkt i Google sökresultat:

  • Betyg och omdömen
  • Events/kalender med datum och information
  • Bild och video information
  • Produktinformation
  • Adressinformation för ditt företag
  • Receptinformation

Ytterligare information om strukturerad data hittar du här: https://schema.org/docs/schemas.html

Vikten av strukturerad data

Att tagga upp informationen på webbplatsen med hjälp av microdata kan absolut göra skillnad för de som vill sticka ut lite extra. Speciellt inom områden där konkurrensen kan vara väldigt hög.

Sätt igång med att använda strukturerad data och rich snippets på er webbplats idag! Har du dessutom en hemsida byggd i wordpress så är det lätt och snabbt gjort. Finns en hel del plugin som hjälper till med detta.

Behov av en skräddarsydd utbildning eller workshop i Digital Marknadsföring?

Kontakta oss idag på 054-77 45 270 eller skicka en mejl till [email protected]  för en intresseanmälan.

Strukturerad data kan även läggas till manuellt

Instruktioner hittar du här: https://support.google.com/webmasters/answer/3219042?hl=sv&ref_topic=3068649

När du har lagt till koden använder du testverktyget för att lägga till strukturerad data för att kontrollera koden.

Bra att hålla sig uppdaterad om strukturerad data och rich snippets

Samtliga områden som går att tagga upp finns tillgängligt på Schema.org. Det finns nästintill oändliga möjligheter så det finns säkerligen en kategori som passar er webbplats också.

Kategorierna uppdateras ofta där nya saker läggs till kontinuerligt, därför är det bra att ständigt hålla sig uppdaterad för att ha koll på de nyheter som släpps.

Behöver du hjälp?

Känns det krångligt? Du är inte ensam. Vi finns här för dig!

Kom ihåg!

Det är inte endast kategorier som exempelvis omdömen eller recept som går att tagga upp, utan det finns även breadcrumbs, bilder eller video.

Kort och gott – det finns alltid något som går att tagga upp som passar samtliga webbplatser, oavsett bransch.

Följ Digital Division i våra sociala kanaler.

TESTA LEADFEEDER GRATIS I 14 DAGAR

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Behöver du hjälp?

Känns det krångligt? Du är inte ensam. Vi finns här för dig!

Intressanta och relevant artiklar till detta blogginlägg

Digital Marknadsföring i 2018

Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...

läs mer

Missa inte tips på Digital Marknadsföring.

Direkt i din inkorg. Signa upp dig här!

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring. // Vänligen, Digital Division.