Google Trends – Hitta söktrender på Google

Använd Google Trends i din marknadsföring!

Analysera söktrender och få insikter om just din målgrupp med Google Trends.

Marknadsför dina produkter och butik runt säsongens trender.

Säsongens trender spelar för det mesta en viktig roll för ditt företag. Under året kommer det att vara toppar och fall som kommer att påverka din månatliga försäljning. Under högsäsongen kommer kanske konkurrensen försäljningen att öka med full kraft. 

Under lågsäsong kan du kanske börja sälja säsongsprodukter för att påverka företagets ekonomi positivt.

Skapa innehåll om aktuella trender

Om du äger en reservdelsbutik för bilar (och riktar dig mot kunder i Sverige), kan du välja att täcka bilnyheter om de bästa biltillverkarna. Varför? Eftersom människor som är intresserade av bilnyheter kan vara intresserade av att köpa dina biltillbehör. 

Och genom att återföra relevanta målgrupper till din webbplats ökar du effektiviteten för att målgruppera annonser igen.

Övervaka konkurrenternas positioner med Google Trends

Med Google Trends kan du till och med övervaka dina konkurrenter och se hur bra de presterar mot ditt varumärke.

Slutsats

Detta är ett gratis verktyg som ger insikter om trenderna i Googles sökningar – inte nödvändigtvis som visar oss hur många som söker efter något på en dag, men vilka sökningar som är mest populära och när. 

Denna information är oerhört användbar för marknadsförare eftersom vi kan identifiera när människor börjar leta efter saker. 

Om vi ​​säljer skidresor till Sälen, Åre, Sunne eller Branäs skulle det vara praktiskt att veta när människor i Sverige och resten av Norden börjar söka efter dem. 

Väntar de på det första snöfallet eller planerar de månader i förväg?
Google Trends kan ge oss dessa svar.

Besök Google Trends webbplats
https://trends.google.com/

Kurs i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Kurs i Sökmotoroptimering

Vår SEO kurs är för dig som är ansvarig för marknadsföringen för ett mindre företag eller organisation.

Vi hjälper dig med Teknisk SEO & Analys

Vet du inte hur så berättar vi gärna och delar med oss av vilka åtgärder som ska prioriteras.

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Använda SEO på LinkedIn

Använda SEO på LinkedIn

Använda SEO på LinkedIn

Möjligheter med SEO på LinkedIn är för ofta förbisedd, och det är dags att du börjar se med samma ögon på LinkedIn, som med Google, som en sökmotor.

LinkedIn är den mest populära plattformen för B2B-företag att förvärva nya kunder, så genom att optimera din LinkedIn-närvaro har du en rad potentiella fördelar – både för din personliga profil och för din verksamhet eller företag.

På grund av sin höga domän auktoritet (domain authority) ger sökmotorerna många resultat från LinkedIn i SERPs för vissa söktermer, särskilt de termer som kretsar kring arbetsroller och arbetsbeskrivningar.

I det här inlägget beskrivs hur du kan sticka ut och hur du tar upp den bästa platsen för din verksamhet.

Hur vi går tillväga i detalj.

Det första steget är att fylla i så mycket av din profil som möjligt. Var inte lat, ta den tiden det tar – ge detaljer som hjälper till att ranka din profil högre. Men fyll inte bara tanklöst i alla fält; se till att vara beskrivande, engagerande och använd noggrant utvalda ord. Ta eventuellt hjälp av en sökordsanalys.

Låt profilen vara beskrivande. Använd punktlistor och gör innehållet uppmuntrande att läsa.

Kom ihåg att ladda upp en skarp, professionell och tydlig bild. Om du fortfarande har din bild från den examen eller en halvnaken strandbild ger det fel intryck, inte en respekterad yrkesman med tre års värdefull erfarenhet under ditt bälte. Rätt eller fel, medvetet eller undermedvetet, kommer människor oundvikligen att basera sina första intryck på din bild.

Som ett slutligt bildtips, se till att det heter lämpligt för att öka dina chanser att visas i bildsökningar. Precis som i Googles bildsök.

Tänk på nyckelord.

Precis som att du riktar in vissa nyckelord när du optimerar en webbplats rekommenderas du göra detsamma när du optimerar din LinkedIn-profil eller företagsprofil. Skriv till din målgrupp.

Precis som med att optimera en webbplats, var noga med att inte överdriva sökord. Det blir så uppenbart att någon läser om du har fyllt sökordet ”Content Marketing Expert” sju gånger i ett avsnitt. Skriv med engagemang.

Att ett få antal människor att hitta dig är bara det första steget – vad kommer att få dem välja dig eller dina tjänster, ge dig ett snyggt jobberbjudande?

Använd den sammanfattande sektionen för att ytterligare förstärka dina sökord.

Detta är troligen den första sektionen som kommer att läsas på din profil, så det är självklart att du måste göra dena del att stå ut i från mängden. Framhäva sig själv är bra, men fokusera på hur du hjälper andra. Människor besöker inte din profil för att se dig gratulera dig själv; mer troligt är att de vill ha något och du måste visa att du är rätt person att prata med.

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Anpassa din LinkedIn webbadress

Om du aldrig tidigare har tänkt på det här, kika på webbadressen för din LinkedIn-profil. En vag referens till ditt namn är inte till hjälp för någon, särskilt inte för sökmotorer.

Använd ett par minuter för att uppdatera din anpassade webbadress till något som innehåller ditt fullständiga namn eller beskriver vad du gör.

Exempel på detta är min egen LinkedIn webbadress https://www.linkedin.com/in/seo-online-marketing/. Försök att vara kreativ, men håll adressen den professionell och så tydlig som möjligt.

Ett enkelt tips – Tänk på hur du vill att din LinkedIn webbadress ska se ut på ditt visitkort.

Engagemang och interaktion på LinkedIn

Har du åsikter, dela dem. Är du specialist inom ett visst område, visa detta. Har du en röst, använd den.

Precis som alla sociala nätverk är det absolut nödvändigt att engagera sig med människor om du vill göra det mesta möjliga. Även om detta inte ökar dina chanser att hitta direkt i sökresultaten, ökar din exponering mot andra personer på LinkedIn. Och ofta leder en sak alltid till en annan.

”Sharing is caring”

En av LinkedIns primära funktioner. Det här är en plats där du med stolthet kan dela ditt arbete, visa det till världen och skapa öppna diskussioner. Så länge du delar innehåll och uppdateringar som är intressanta för din målgrupp och ger dem ett värde, så är du glänsande. Men överdriv bara inte – det är ett recept på katastrof – det handlar snarare om att samarbeta om idéer och dela värdefulla insikter och åsikter.

Kort sagt, att dela artiklar och inlägg är ett bra sätt att interagera med ditt nätverk och nå nya bekantskaper. Detta leder till nya connections och ett bredare nätverk och en bättre chans att ranka högre.

Publicera inlägg på LinkedIn

Det här skiljer sig från att dela artiklar som du har skrivit någon annanstans.
Klicka bara på ”Skriv en artikel” under statusuppdateringen och skriv en intressant uppdatering inom din bransch samt för din målgrupp. Skriv innehållet precis som om det vore en del av din SEO-strategi så bidrar det till att öka din auktoritet för detsamma gäller även på LinkedIn.

Publicera några schyssta artiklar och du kommer att bli hyllad som en specialist inom branschen på nolltid. Det tar det lite tid men det är absolut värt att göra om du vill ha tips på att bygga din LinkedIn-profil och förbättra ditt personliga varumärke.

Att skriva optimerat innehåll för LinkedIn är som att skriva innehåll som en del av en SEO-kampanj med samma regler. Du kan också skriva om ett redan befintligt innehåll som du har skrivit på annat håll – vad du än gör, duplicera inte detta innehåll eftersom vi alla vet hur Google hanterar duplicerat innehåll. Om du till exempel har en artikel på din blogg som inte längre presterar särskilt bra, så är det värt att inkludera en sammanfattning av bloggartikeln som en artikel på LinkedIn och sedan länka till hela artikeln på din blogg. Det fungerar även tvärtom.

Skapa länkar till din profil

Om du bekant med digital marknadsföring så förstår du vikten av backlinks. Det är inte annorlunda när du försöker ranka din LinkedIn-profil högre. Var alltid medveten om att försöka få backlinks till din LinkedIn-profil vid alla möjliga tillfällen.

Visst, länkar till och från LinkedIn har en NoFollow-attribut men det betyder såklart inte att dessa backlinks inte är av värde, tvärtom.

Har du en blogg, se då till att länka tillbaka till din profil. Lägg till en länk till din e-post signatur. Främja din LinkedIn-profil i andra sociala medier och kanaler. Att skriva en gästpost är ett annat bra sätt att bygga dessa länkar, eftersom det är mycket vanligt att inkludera sociala länkar i din författarbiografi.

Ju fler länkar du har, desto fler användare kommer att se din profil, ju fler människor kommer att engagera dig, desto högre kommer din profil att rankas och desto fler länkar får du … Vid detta laget har du säkert förstått vikten av länkar.

Till sist

Många av ovanstående punkter kan användas på både din personliga LinkedIn-profil och din Linkedin-företagssida. Få ut det mesta av SEO på LinkedIn och du kommer att kunna nå nya målgrupper, generera leads och bygga på din professionella profil.

Som en sista punkt, glöm inte att vara helt säker på att din LinkedIn-offentliga profil är synlig och inte dold.

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Nyfikna frågor om artikeln?

Leadfeeder – Spåra webbplatsbesökare för ökad försäljning och marknadsföring

Spåra webbplatsbesökare med Leadfeeder och Google Analytics data.

Konvertera dina webbplatsbesökare till affärer med Leadfeeder

Idag vet du troligen inte vem som besöker din webbplats, inte hur de hittade dit och än mindre vilka produkter och tjänster som intresserade besökarna.

Tag tag i dina webbplatsbesökare!

Har du lagt ner massor av tid, och tusentals kronor för att bygga en snygg hemsida för att sedan bara strunta i vilka som besöker den?

Alla, som någon gång arbetat med försäljning, vet hur många potentiella kunder man måste kontakta innan man hittar en som leder till affär.

Ta reda på vilka företag som besöker din webbplats och i vilket syfte.

Leadfeeder använder din Google Analytics-data för att visa verkliga företag som besöker din webbplats. Integreras i dina marknadsföringsverktyg, CRM och e-post, och gör din försäljning mer intelligent.

1. Få reda på hur långt besöket var
Du ser hur många minuter de varit inne på din sida och vilka sidor är mest intressanta.

2. Varifrån besökaren kommer, genom annons, LinkedIn, sökord m.m.
Du ser på vilket sätt dina besökare hittat till din sida.

3. Webbplatsbesökarens Intresse
Du ser vilka olika avdelningar på din sida de besökt. Då vet du mer specifikt vad som lockar och är intressant.

Prova Leadfeeder gratis i två veckor – Kom igång på några sekunder!

Registrera ett gratis Leadfeeder-konto, anslut Google Analytics och se direkt vilka företag som har besökt din webbplats. Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Ta reda på vilka företag och potentiella kunder som besöker din webbplats och hur du kan närma dig dem för att avsluta affären.

Analysera deras aktivitet på webbplatsen
Få information om vilka sidor dina besökare är mest intresserade av.

Identifiera beslutsfattare
Få åtkomst till personliga, GDPR-kompatibla e-postadresser till beslutsfattare.

Med Leadfeeder får du nya leads varje dag

Du får nya leads varje dag så du kan kontakta dina nya prospekt med perfekt timing.

Automatisering & rapportering till CRM

Leadfeeder skickar data från dina leads till ditt CRM (Pipe Drive, HubSpot, Microsoft Dynamics, Salesforce med flera).

Leadfeeder sorterar dina webbplatsbesökare

Leadfeeder filtrerar dina leads genom ett poängsystem för att utvärdera vilka företag ni bör kontakta som intresserat sig för företagets tjänster och produkter.

TESTA LEADFEEDER GRATIS I 14 DAGAR

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Leadfeeder kan Filtrera webbplatsbesökare

Skapa och spara alla typer av kraftfulla flöden/filter som exempelvis företag från ett visst land, en Google Ads-kampanj, sökord eller en viss webbsida.

Leadfeeder har MailChimp integration

Efter att ha skickat ett nyhetsbrev eller e-postmeddelande kan du övervaka vilka mottagare som gör vad på din webbplats, och styra sedan konversationer med hjälp av denna insikt.

Personliga e-post meddelanden med Leadfeeder

När specifika företag besöker din webbplats kommer du få ett meddelande via e-post vilket innebär att du kan följa upp med perfekt timing.

LinkedIn Koppling med leadfeeder

Leadfeeder visar vem du är ansluten till hos ett besökande företag så att du kan starta en konversation med minimal ansträngning.

Leadfeeder erbjuder Automatisk lead scoring

Dina hetaste prospekt läggs automatiskt överst i din lista så du vet vilka företag du ska fokusera på.

Leadfeeder erbjuder Obegränsat antal användare

Lägg till så många användare som du vill. Perfekt till ditt företags sälj- och marknadsavdelning.

Site Kit – Googles officiella WordPress-plugin

Site Kit är nu tillgängligt för WordPress.

Site Kit är Googles officiella WordPress-plugin. Detta plugin gör att du kan konfigurera viktiga Google-tjänster, få insikter om hur människor hittar och använder din webbplats.

Google meddelade torsdag 31/10 att Site Kit nu är tillgängligt globalt för WordPress-användare.

Vad är Site Kit.
Site Kit är ett WordPress-plugin som gör det möjligt för användare att konfigurera Googles tjänster för att direkt få dessa insikter i WordPress-instrumentpanelen.

Användare kan se statistik från Google Search Console, Google Analytics, PageSpeed ​​Insights, AdSense allt på ett ställe. Eftersom det är ett plugin behöver det inte redigera källkod. 

Google släppte Site Kit till utvecklare tidigare i år och säger att tusentals utvecklare har installerat det.

Site Kit erbjuder bland annat
Enskilda sidrapporter som visar hur specifikt innehåll presterar.

Du kan aktivera PageSpeed ​​Insights och Analytics för att ”se prestanda på dina sidor som påverkar avvisingsfrekvensen.”

Du kan ladda ner Site Kit-pluginet från WordPress-katalogen .

 Håll koll på hur dina senaste inlägg går genom att kontrollera de enskilda sidorapporterna.

Jämför sidorna med de bästa resultaten och hur människor hittade dem. Är det ett visst ämne eller en produkt som lockar fler besökare från sociala kanaler?

Koppla Google-tjänster för att få mer intressanta insikter – om du till exempel aktiverar PageSpeed ​​Insights och Analytics kan du se prestanda och avvisningsfrekvens på dina sidor.

Kurs i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Kurs i Sökmotoroptimering

Vår SEO kurs är för dig som är ansvarig för marknadsföringen för ett mindre företag eller organisation.

Vi hjälper dig med Teknisk SEO & Analys

Vet du inte hur så berättar vi gärna och delar med oss av vilka åtgärder som ska prioriteras.

Relaterade Artiklar från Digital Division

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Snabba upp WordPress Webbplats med hjälp av dessa 5 tips

Snabba upp WordPress webbplats med hjälp av dessa 5 tips!

Företag som använder WordPress CMS som plattform förstår inte hur viktiga val de ska ta när de beställer en ny, hemsida, webbhotell och hostingtjänster.

Väldigt ofta (tyvärr) väljer företag en billig webbplats, köpt wordpress mall från Themeforest för att sedan jaga ett billigt webbhotell för WordPress.

Nästa steg i fel riktning är att installera diverse plugin som kan vara kul att ha på sin webbplats. Resultat blir en seg wordpress webbplats på ett mindre bra webbhotell och hosting. Katastrof, men detta är bara början av en lång resa.

Kunder kontaktar ofta deras kontakter (säljare) på företaget
Säljaren kontaktar i sin tur marknad och marknadschefen får i uppgift att lösa uppgiften.

Installera INTE plugin som kan vara kul att ha!

 

Hemsidans hastighet och prestanda är i högsta grad kopplad till SEO och besökarens upplevelse av sajten.

Om du spenderar några minuter på att läsa ett par artiklar på webben om hur du optimerar en WordPress webbplats, kommer du sannolikt att skaka på axlarna och undrar om något av materialet är …

A.) … relevant för din webbplats.
B.) … något som du faktiskt kan göra själv.

Flera sätt och tips för att snabbt optimera en wordpress hemsida

Vi ska visa dig hur du gör det steg för steg för att identifiera vilka typer av saker som kan påverka din WordPress webbplats och vad du kan göra åt det.

Gör din wordpress webbplats väsentligt snabbare med Caching och Content Delivery Network (CDN)

Ett av de enklaste och mest omedelbara sätten att förbättra hastigheten på din webbplats är att aktivera CDN (Content Delivery Network) och konfigurera caching korrekt.

Om du inte gör något annat för att optimera din webbplats eller förbättra dess prestanda, upplever redan nu dina besökare att webbplatsen fått sig en skjuts i rätt riktning och blir snabbare än tidigare vilket beror på CDN och caching.

Besökare får en snabbare upplevelse på din webb och det kommer att märkas för dig, kunder, säljare och en mindre stressad marknadschef.

SÄTT ATT FIXA CDN & CACHING

1.) Använd din hostingleverantör för att aktivera CDN. Ditt webbhotell.

En hostingleverantör, som WPEngine , eller en gratis CDN-leverantör, som Cloudflare , kan hjälpa dig att aktivera CDN för alla besökare på webbplatsen.

Detta gör CDN
Content Delivery Network gör att din webbplats distribueras till servrar runt om i världen så att besökare som försöker komma åt din webbplats kommer att kunna komma åt den från servern närmast deras plats – i stället för din lokala webbserver.

De flesta webbhotell som tillhandahåller CDN-tjänster kommer att ge någon form av alternativ och enkla instruktioner för att fixa detta.

CDN som tillhandahålls av hostingleverantörer är ofta ganska bra, men gratis CDN som Cloudflare kan erbjuda ytterligare funktioner som hjälper dig att förbättra prestanda och webbplatsens hastighet ännu mer.

2.) Använda CDN alternativ med ytterligare kontroller

Även om ditt webbhotell erbjuder ett gratis CDN-alternativ kan många WordPress webbplatser dra nytta av att använda en gratis CDN-leverantör som Cloudflare istället. De ytterligare konfigurationerna från Cloudflare kan ge dig några extra kontroller som hjälper till att påskynda hastigheten av din webbplats.

Stegen för att använda Cloudflare är:

  1. Skapa ett gratis konto på Cloudflare
  2. Skapa en CNAME-post
  3. Installera ett SSL certifikat (för att utnyttja HTTP2)
    Prestandan kan förbättras genom att minska antal anslutningar. Detta sker med automatik om ni använder http-versionen HTTP/2

När du har slutfört dessa steg, är här några inställningar att överväga om du enbart använder Cloudflare CDN.

  • Använd alltid HTTPS:  Ja
  • Automatiska  HTTPS-omskrivningar: På
  • Auto Minifiera: Ja för alla kodtyper
  • Mirage:  On
  • Caching
    • Browser Cache Expiration:  [beror på hur ofta innehållet på dina artiklar uppdateras]
    • Alltid Online:  På
  • HTTP / 2:  På
  • WebSockets:  På

Det finns många andra CDN-tjänster som du kan använda och som erbjuder gratis WordPress-plugins, som MaxCDN (nu StackPath).

Dessa låter dig enkelt skapa ett konto och konfigurera CDN direkt inne i WordPress via ett plugin (om du är mest bekväm att utföra dessa uppgifter i WordPress admin).

Dessa typer av CDN-leverantörer kan dock ta en slant för sina tjänster och ger inget extra värde över de gratis CDN möjligheter som tillhandahålls av någon som Cloudflare eller liknande.

3.) WP Rocket är ett utomordentligt alternativ och komplement till Cloudflare och CDN.

Detta CDN & Caching-plugin till WordPress kostar cirka 400 (USD 39) spänn för en domän. https://wp-rocket.me/

Fungerar tillsammans med Cloudflare och WordPress-konfigurationer. WP Rocket ger din webbplats ett extra lager av caching som kan hjälpa till att optimera hastigheten ytterligare när den är aktiverad tillsammans med befintliga CDN-tjänster.

Det är dock möjligt att WordPress-plugin som W3 Performance, WP Total Cache etc.) kan skapa vissa konflikter. Med WP Rocket kan dessa gratis plugin till WordPress lätt avinstalleras.

Ta bort WordPress plugin och tillägg som inte används

En hemsida i WordPress har i genomsnitt 20 plugin aktiva (vi har sett wordpress sajter som har över 30 aktiva plugin men använde endast 12 vid vårt besök.

WordPress test, WordPress tema och plugin.

Få koll på vilka wordpress tema och plugin din webbplats använder genom dessa länkar:

http://wppluginchecker.earthpeople.se/
https://www.wpthemedetector.com/
https://scanwp.net/

20 WordPress-plugins är det genomsnittliga antalet plugins som den vanliga WordPress-webbplatsen har installerat.

Fördelar och nackdelar med wordpress

Plugins är en av de mest användbara och nödvändiga komponenterna i WordPress-utveckling. Men de kan också orsaka problem och är ofta anledningen till att en större hemsida med wordpress cms kraschar eller . Optimera användningen och distribueringen av dina aktuella WordPress-plugins kan öka din webbplatshastighet och förbättra prestandan på din webbplats.

Ta bort plugins som inte är aktiverade

Plugins lägg till ytterligare CSS, JavaScript och HTML till din webbplats. Även om denna kod optimeras bra (många plugins är mycket dåligt kodade och fyllda till bredden med onödig JavaScript), kan de påverka en webbplats att ladda snabbt.

Testa din hemsida
https://wpengine.com/speed-tool/
https://website.grader.com/

Plugins som inte är aktiverade har ingen fördel men ansvarar för databastabeller och data. Att ta bort dessa plugins från din webbplats är en no brainer .

Onödiga plugins du inte behöver

Ofta, även om ett plugin är aktiverat, kanske du inte använder det. Det är extremt vanligt att ett plugin installeras och aktiveras som standard av det wordpress tema du köpte på Themeforest eller när du installerade wordpress första gången (eller ändrats till ditt senaste tema).

Dessa är ofta onödiga och kan tas bort utan några problem.

Ofta är dessa plugins som aldrig används. Några av dessa är ruskigt dåligt byggda av utvecklare och orsakar stor tröghet på din webbplats genom att lägga till överflödig CSS på webbplatsen.

Du ska vara försiktig så att du inte tar bort ett plugin som aktivt bidrar till en del av innehåll och funktioner. I många fall installerar webbyråer plugins för en uppgift och inser att det inte fungerar som de ville och glömde att avinstallera detta plugin.

Det är också vanligt att plugins, som Hello Dolly, förblir installerade sedan webbplatsens lansering – trots att de aldrig används.

Aktiva plugins är ofta den främsta orsaken till dåliga laddningstider när du gräver i webbrapporter och verktyg. Ett visst script från plugin gör en request till plugin skaparen, och när den här svarstiden är långsam laddas även din webbsida långsammare. Tiden för några av dessa response/calls kan variera. Varför en wordpress website speed test mätning kan variera på din webbplats varje gång du kör den genom ett verktyg som exempelvis

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ eller https://testmysite.withgoogle.com/intl/sv-se

Har du raderat överflödiga plugins i WordPress kanske inte detta räcker

Ofta efter att ett plugin har tagits bort kan det ändå lämna “döda” databas-tabeller på webbplatsen. Det betyder att data som skapats från plugin fortfarande finns kvar i webbplatsens databas och bidrar aktivt med att lägga till lite kilobytes till den totala storleken på din webbplats. Likna det med lite överflödigt bukfett, hur kul är det?

När du har raderat ett plugin kan du gå till phpMyAdmin (ofta under cPanel) hostingleverantör för att ta bort dessa kvarvarande “döda” databas tabeller.

Även om databaser och denna typ av arbete kanske skrämmer dig lite är det hyffsat lätt att fixa.

Ta bort döda tabeller i WordPress – Steg för steg.

  1. Navigera till phpMyAdmin

  2. Välj Databaser och klicka på databasen som säger wp- [webbplatsnamn] (sannolikt kommer det bara att vara en eller två databaser).
  3. Sök efter filer som säger wp- [namn-pa-det-plugin-du-raderat]. Välj sedan dessa filer och klicka på DROP. Detta kommando kommer att ta bort tabellerna i din databas och hjälpa din webbplats att hålla sig i trim och snygg. Bort med det överflödiga fettet!

Snabba upp din wordpress webbplats. Uppdatera plugin du använder på din webbplats.

Inte nog med att plugins som ej är uppdaterade kan orsaka problem och utgöra en risk för att webbplatsen blir hackad på grund av säkerhetshål.

Dessa plugin kan också vara orsaken till webbplatsens prestanda och hastighet försämrats avsevärt.

Om ett visst plugin har förbättrats, blivit optimerat för att fungera bättre med en ny version av WordPress, eller blivit modifierat för att fungera bättre med populära wordpress teman, vill du vara säker på att dessa ändringar tillämpas på din webbplats.

Observera: Se till att du säkerhetskopierar/ tar backup av din webbplats innan du uppdaterar plugin eller uppdaterar WordPress till en nyare version.

Ofta kan uppdateringar av plugin skapa konflikt med andra delar av din webbplats och i värsta fall få din hemsida att braka ihop och gå ner.

Genom att ta bort överflödiga/bortglömda plugins (ta bort de som du inte behöver) uppdatera de som du använder och städa bort all onödig kod och data som lagts till i din databas, kan du sova skönt om natten och veta att dessa wordpress plugin och webbplatsens prestanda och hastighet optimerats ytterligare i rätt riktning.

Det kan tyckas enkelt (eller kanske inte alls), men genom att genomföra dessa steg kan du se till att företagets webbplats förhoppningsvis är så snabb som den kan vara.

Snabba upp din webbplats genom att optimera bilder och media.

Att optimera webbplatsens bilder är utan tvekan ett av de enklaste sätten att trimma hastighet och laddningstiden på en enskild webbsida.

En webbplats skapad i WordPress består av många enskilda artiklar (sidor och blogginlägg). Var och en av dessa sidor på webbplatsen har olika laddningstider, därför är det viktigt att analysera och mäta hastigheten på varje enskild sida som driver dina affärer framåt.

Att minska och optimera bildstorleken minskar den totala storleken på din webbplats och snabbar upp den genomsnittliga laddningstiden en smula.

Många webbredaktörer och webbansvariga är försiktiga att optimera bilder eftersom de är rädda för att bilderna får en bildkvalitet. Bilder säljer ju! Eller? Ingen vill offra kvaliteten på en bild och möjligen påverka innehållets kvalitet för några få fjuttiga kilobyte.

SÅ HÄR OPTIMERAR DU BILDER UTAN ATT FÖRLORA BILDKVALITET

Det finns några riktigt enkla sätt att börja optimera bilderna på dina sidor och inlägg. De två första har ingenting att göra med komprimering eller ändra bildens kvalitet.

1.) Kontrollera att bildfiltypen är en JPEG eller PNG (JPEG är bättre)

JPEG är typiskt en av de bästa bildfiltyperna för webben. De är kända i alla typer av webbläsare.

Oftast är JPEG mindre än en PNG. Om du konverterar en PNG-bild eller GIF-fil till en JPEG kommer du nästan alltid att upptäcka att den är mindre. Du kommer också märka att kvaliteten kvarstår helt intakt (visst, ta fram ett förstoringsglas eller mikroskåp så kan du kanske se en skillnad).

Använd med fördel Photoshop, men om du ej har detta program så finns här är en gratis bildkonverterare

2.) Minska bildstorleken till under 1000px i bredd

Det finns väldigt få skärmar som är mer än 1000 pixlar breda. Faktum är att de flesta mobila skärmar är mindre än 650 pixlar breda. Webbtrafiken är nu större på mobila enheter, så det ger ingen mening att ha bilder mycket större än 1000 pixlar på din webbplats.

Med hjälp av verktyg för fri bildändring , eller Photoshop, kan du enkelt göra dimensionerna för dina bilder mindre och minska den totala filstorleken.

Att göra en bildfil en JPEG-fil under 1000 pixlar breda minskar vanligtvis filstorleken ganska lite utan att ens komprimera den.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?

Skapa ett gratis konto hos Leadfeeder så får du reda på vilka bolag som besöker företagets webb.

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Kurs i Sökoptimering

Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller har en webbplats, oavsett om ni vänder er till företag eller konsumenter. Lär dig SEO på riktigt!

Läs mer om vår grundläggande SEO Kurs och anmäl dig här

Finns ditt företag på Google My Business?

Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil? Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.

Kurs i WordPress

På vår kurs i WordPress, får ni lära er allt det viktigaste i processen att sätta upp en WordPress hemsida och att hantera avancerade ”plug-ins” i WordPress.

Läs mer om vår Kurs i WordPress och anmäl dig här.

Dags att sätta era digitala strategier “in action”

Dags att sätta era digitala strategier “in action”

Hurra för företagets digitala transformation!

Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats.

2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att försöka blicka in i 2019. Sakta i backarna! Det är fortfarande oktober och året är 2018.

Visst är det så…  Men i morgon firar vi in det nya året. Hur långt har ditt företag kommit i sin digitala transformation. Har du hunnit med allt digitalt arbete som du planerat?

2019 kommer bli året då alla företag på allvar vill sätta sina digitala strategier i rullning för att lyckas med sin digitala transformation.

I 2019 kommer 50% av alla företag mer eller mindre misslyckas med sin digitala satsning.

Att faktiskt hitta kompetenta medarbetare är det svåraste momentet i denna digitala förvandling vilket sannolikt kommer att få er digitala satsning att misslyckas.

Vi har snackat och skrivit om digitala satsningar i snart 6 år om att man måste agera på data och analys, vara aktiva i sociala medier, ha en tydlig konverteringsstrategi, alltid finnas någon typ av Call-To-Action i allt du gör.

Vi gör långa listor med smarta tips men man måste prioritera och sätta rätt person på rätt plats. Visst är det så, eller?

Har man bara en digital person på företaget så löser allt sig eller hur?

Det finns fortfarande många digitalt icke-begåvade chefer där ute som inte har koll på det digitala. Så är det bara.

All respekt för att dessa chefer upplevde den digitala revolutionen under 80 och 90-talet och snackar om Windows 3.1, Windows 95 och när de själva byggde en hemsida i Frontpage eller Dreamweaver.

Vi har upplevt många företag där rollen som marknadschef gått i arv i godtycklig anda.

Vi har mött it-chefer som förvandlats till digitala marknadschefer. Vi har träffat flera chefer släktingar som gått igång på att få titeln ”Marknadschef” på sitt visitkort utan att ha en aning om vad digital marknadsföring är eller ännu värre… Har noll koll på sina målgrupper.

Vi har träffat marknadschefer som diskuterat timpriser som om det vore deras egen privatekonomi. Vi har lagt timmar på att övertyga (med all fakta på bordet) varför den ena webbmiljön är bättre än den andra för företagets bästa.

Om du som företag skall lyckas med din digitala strategi behöver du spegla allt annat du gör med PR, marknadsaktiviteter och försäljning fast i digital form.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Skulle du sätta en PR ansvarig på att sälja? Hoppas verkligen inte det. Lika lite låter du säljchefen sätta din PR-strategi.

När det gäller digital marknadsföring förväntar man sig att en digital marknadsförare ska kunna javascript, Java, C, C++, Objective-C, C#, JavaScript, PHP, Python och Swift. Ha stenkoll på html, databaser, man skall kunna allt om SEO, Google Analytics, Google Ads, Marketing Automation, CRM, CMS, Photoshop CC.

Man ska ha stenkoll på sociala kanaler som Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn & Pinterest.

En digital marknadsförare ska ha koll på A/B-tester, konverteringsstrategier, kunna filma, redigera, skriva ruskigt bra innehåll och till sist men inte minst, utveckla en komplicerad app som kommer att revolutionera världen.

De flesta chefer tror de att en person (Marvel Superhero) kan klara allt detta själv.

Kan du se framför dig att en CEO skall fixa PR, försäljning och marknadsföring själv på företaget?

Ditt företag behöver en Digital Manager som äger den digitala strategin på företaget äger rätten att köpa in tjänster och rekrytera den kompetens som krävs om ert företag skall lyckas med det digitala.

En Digital Manager ska helt enkelt äga den digitala affären för att klara av den digitala förvandlingen.

Koppla bort IT-nissen från allt ansvar som innebär digital marknadsföring etc. och lämna över detta ansvar till en DM.

Punkt.

Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?

Skapa ett gratis konto hos Leadfeeder så får du reda på vilka bolag som besöker företagets webb.

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.