Hur man sökmotoroptimerar en webbplats för att synas i Googles sökresultat.

Google analyserar hur många och vilka som länkar till din hemsida

Därför går SEO även hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR och skapande av innehåll med hög kvalitet.

Google mäter och analyserar din webbplats relevans och hur den är byggd.

SEO går därför hand i hand med:

  • Webbdesign
  • Webbutveckling
  • Tillgänglighet
  • Användarvänlighet
  • Innehåll

Varje dag söker miljontals människor på nätet efter allt från flygbiljetter till djurparker.

Detta innebär att företagen har miljontals möjligheter att visa upp sig för potentiella kunder.

Effekten av att kontinuerligt jobba med sökmotoroptimering påverkar utan tvekan dina affärer.

  1. Dina produkter och tjänster kommer att synas i Googles sökresultat.
  2. Besökare och kunder får en bättre upplevelse på din webbplats
    organiska sökresultat.
  3. Dina Google Ads annonser får generellt ett lägre klickpris i och med kvalitén på dina landningssidor.

Exempel på sökmotoroptimering av innehåll

Säg att du har en liten bondgård och vill expandera genom att sälja dina grönsaker på nätet. Ditt arbete med sökmotoroptimering hjälper sökmotorerna att förstå vad du har att erbjuda.

Det betyder att när någon söker efter ett ord eller en fras som har med ditt företag att göra – låt säga ”gamla tomatsorter” (för att ta vilket exempel som helst) – så är det mer sannolikt att du dyker upp i resultatet.

Vart din webbplats visas i sökresultatet påverkas av de ord du använder.

T.ex. färska grönsaker från bondgården, och faktorer som hur många snarlika webbplatser med samma typ av innehåll eller  som har länkar till din hemsida.

Sökmotorernas mål är att hitta exakt det som den som söker vill hitta på nätet. Så här fungerar det på ett ungefär.

För att kunna presentera bästa möjliga resultat letar sökmotorerna
efter så mycket information som möjligt om webbplatserna.

De kan undersöka hur populära webbplatserna är eller vad folk eller
andra webbplatser säger om dem.

Sökmotorer kan ta hänsyn till ord på webbsidor eller sökord i koden på en sida för att försöka förstå ämnet bättre.

Lyckas med att sökmotoroptimera en webbplats

Sätt störst värde på är unikt, engagerande och relevant innehåll i förhållande till dina produkter och tjänster.

Nu har vi förstått grundprinciperna med sökmotoroptimering. Dags att optimera webbplatsen. Ställ dessa frågor till dig själv:

  • Använder du relevanta sökord i förhållande till vår målgrupp?
  • Ta reda på vilka ord potentiella kunder söker efter.
  • Undersök relaterade ämnen.
  • Finns det några särskilda ämnen som inte ger så mycket trafik till webbplatsen?
  • Lista allting som kan förbättra SEO-resultatet.

Lär dig hur sökmotorer och SEO fungerar

Många bloggar om nya funktioner, uppdaterade algoritmer och
förslag på hur du kan optimera webbplatsen bättre. Moz-bloggen.

När Google och sökmotorer ändrar spelreglerna. Hur påverkas din webbplats?

Du kanske läser att de största sökmotorerna har infört en ändring
som förbättrar användarupplevelsen på mobiler. Om din webbplats
inte är optimerad för mobiler vill du förmodligen uppdatera den så
att den blir mer mobilanpassad.

Inspiration från andra webbplatser

  • Erbjuder de fri frakt?
  • Är de aktiva i sociala nätverk?
  • Uppdaterar de webbplatsen regelbundet med foton?

Använd de metoder som passar din verksamhet bäst.

Hemsidan syns inte i sökresultatet.

Din webbplats kan tappa placeringar i sökresultatet på grund av olika orsaker, bl.a.

1. Har du gjort några större förändringar på webbplatsen?
2. Webbplatsen faller i rank på mängder av sökord och sökfraser.
3. Har Googles uppdateringar av sökalgoritmerna påverkat oss?
4. Har du råkat ut för en manuell bestraffning?
5. Har någon utövat negativ SEO?
6. Har webbplatsen blivit hackad?
7. Har konkurrenterna gjort några förändringar?

 

Blivit straffad av Google och sökmotorer?
Då kan det bero på följande:

  1. Tunt innehåll
  2. ”Keyword stuffing”
  3. Dolda texter
  4. Länk spam – mindre relevanta länkar som länkar till din hemsida
  5. Hackad webbplats (typiskt WordPress)
  6. Inget SSL-certifikat

Kurs i Sökoptimering

Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller har en webbplats, oavsett om ni vänder er till företag eller konsumenter. Lär dig SEO på riktigt!

Läs mer om vår grundläggande SEO Kurs och anmäl dig här

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?

Skapa ett gratis konto hos Leadfeeder så får du reda på vilka bolag som besöker företagets webb.

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Nyfikna frågor om artikeln?

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Finns ditt företag på Google My Business?

Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil? Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.

Kurs i WordPress

På vår kurs i WordPress, får ni lära er allt det viktigaste i processen att sätta upp en WordPress hemsida och att hantera avancerade ”plug-ins” i WordPress.

Läs mer om vår Kurs i WordPress och anmäl dig här.

Behov av en skräddarsydd utbildning eller workshop i Digital Marknadsföring?

Kontakta oss idag på 054-77 45 270 eller skicka en mejl till [email protected]  för en intresseanmälan.

Digital Marknadsföring i 2018

Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...

Digital Division Logo

Gratis tips & råd inom Digital Marknadsföring direkt i din inkorg.

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring.// Vänligen, Digital Division.