Hur man sökmotoroptimerar en webbplats för att synas i Googles sökresultat.
Google analyserar hur många och vilka som länkar till din hemsida
Därför går SEO även hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR och skapande av innehåll med hög kvalitet.
Google mäter och analyserar din webbplats relevans och hur den är byggd.
SEO går därför hand i hand med:
- Webbdesign
- Webbutveckling
- Tillgänglighet
- Användarvänlighet
- Innehåll
Varje dag söker miljontals människor på nätet efter allt från flygbiljetter till djurparker.
Detta innebär att företagen har miljontals möjligheter att visa upp sig för potentiella kunder.
Effekten av att kontinuerligt jobba med sökmotoroptimering påverkar utan tvekan dina affärer.
- Dina produkter och tjänster kommer att synas i Googles sökresultat.
- Besökare och kunder får en bättre upplevelse på din webbplats
organiska sökresultat. - Dina Google Ads annonser får generellt ett lägre klickpris i och med kvalitén på dina landningssidor.
Exempel på sökmotoroptimering av innehåll
Säg att du har en liten bondgård och vill expandera genom att sälja dina grönsaker på nätet. Ditt arbete med sökmotoroptimering hjälper sökmotorerna att förstå vad du har att erbjuda.
Det betyder att när någon söker efter ett ord eller en fras som har med ditt företag att göra – låt säga ”gamla tomatsorter” (för att ta vilket exempel som helst) – så är det mer sannolikt att du dyker upp i resultatet.
Vart din webbplats visas i sökresultatet påverkas av de ord du använder.
T.ex. färska grönsaker från bondgården, och faktorer som hur många snarlika webbplatser med samma typ av innehåll eller som har länkar till din hemsida.
Sökmotorernas mål är att hitta exakt det som den som söker vill hitta på nätet. Så här fungerar det på ett ungefär.
För att kunna presentera bästa möjliga resultat letar sökmotorerna
efter så mycket information som möjligt om webbplatserna.
De kan undersöka hur populära webbplatserna är eller vad folk eller
andra webbplatser säger om dem.
Sökmotorer kan ta hänsyn till ord på webbsidor eller sökord i koden på en sida för att försöka förstå ämnet bättre.
Lyckas med att sökmotoroptimera en webbplats
Sätt störst värde på är unikt, engagerande och relevant innehåll i förhållande till dina produkter och tjänster.
Nu har vi förstått grundprinciperna med sökmotoroptimering. Dags att optimera webbplatsen. Ställ dessa frågor till dig själv:
- Använder du relevanta sökord i förhållande till vår målgrupp?
- Ta reda på vilka ord potentiella kunder söker efter.
- Undersök relaterade ämnen.
- Finns det några särskilda ämnen som inte ger så mycket trafik till webbplatsen?
- Lista allting som kan förbättra SEO-resultatet.
Lär dig hur sökmotorer och SEO fungerar
Många bloggar om nya funktioner, uppdaterade algoritmer och
förslag på hur du kan optimera webbplatsen bättre. Moz-bloggen.
När Google och sökmotorer ändrar spelreglerna. Hur påverkas din webbplats?
Du kanske läser att de största sökmotorerna har infört en ändring
som förbättrar användarupplevelsen på mobiler. Om din webbplats
inte är optimerad för mobiler vill du förmodligen uppdatera den så
att den blir mer mobilanpassad.
Inspiration från andra webbplatser
- Erbjuder de fri frakt?
- Är de aktiva i sociala nätverk?
- Uppdaterar de webbplatsen regelbundet med foton?
Använd de metoder som passar din verksamhet bäst.
Hemsidan syns inte i sökresultatet.
Din webbplats kan tappa placeringar i sökresultatet på grund av olika orsaker, bl.a.
1. Har du gjort några större förändringar på webbplatsen?
2. Webbplatsen faller i rank på mängder av sökord och sökfraser.
3. Har Googles uppdateringar av sökalgoritmerna påverkat oss?
4. Har du råkat ut för en manuell bestraffning?
5. Har någon utövat negativ SEO?
6. Har webbplatsen blivit hackad?
7. Har konkurrenterna gjort några förändringar?
Blivit straffad av Google och sökmotorer?
Då kan det bero på följande:
- Tunt innehåll
- ”Keyword stuffing”
- Dolda texter
- Länk spam – mindre relevanta länkar som länkar till din hemsida
- Hackad webbplats (typiskt WordPress)
- Inget SSL-certifikat
Kurs i Sökoptimering
Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller har en webbplats, oavsett om ni vänder er till företag eller konsumenter. Lär dig SEO på riktigt!
Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?
Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?
Skapa ett gratis konto hos Leadfeeder så får du reda på vilka bolag som besöker företagets webb.Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.
Nyfikna frågor om artikeln?
Kurser i Digital Marknadsföring
Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.Finns ditt företag på Google My Business?
Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil? Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.Kurs i WordPress
Behov av en skräddarsydd utbildning eller workshop i Digital Marknadsföring?
Kontakta oss idag på 054-77 45 270 eller skicka en mejl till [email protected] för en intresseanmälan.
Snabba upp din WordPress Webbplats med hjälp av dessa 5 tips
SNABBA UPP DIN WORDPRESS WEBBPLATS MED HJÄLP AV DESSA 5 TIPS!Företag som använder WordPress CMS som plattform förstår inte hur viktiga val de ska ta när de beställer en ny, hemsida, webbhotell och hostingtjänster. Väldigt ofta (tyvärr) väljer företag en billig...
Vi förklarar strukturerad Data, schema.org och rich snippets
Med hjälp av strukturerad data, Schema.org markup har din webbplats möjlighet att sticka ut från mängden och driva mer trafik till din webbplats.Varför är strukturerad data viktigt? Strukturerad data är ingen nyhet utan har varit med i många år. Det uppdateras däremot...
Dags att sätta era digitala strategier “in action”
Skål för företagets digitala transformation! Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats. 2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att försöka blicka in i 2019. Sakta i backarna! Det är...
Leadfeeder – Kanske världens bästa B2B spårning av webbplatsbesökare för ökad försäljning och marknadsföring
Vet du vem som besöker din webbplats? Leadfeeder använder din Google Analytics-data för att visa verkliga företag som besöker din webbplats. Integreras i dina marknadsföring-verktyg, CRM och e-post, och gör din försäljning mer intelligent. Det tar mindre än en timme...
Digital Marknadsföring i 2018
Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...
Ta bort skadliga länkar som pekar på hemsidan
Har du eller en SEO-konsult som du har anlitat byggt dåliga länkar (länkbygge) till din webbplats via betalda länkar eller andra upplägg som bryter mot Googles riktlinjer? Då ska du definitivt läs vidare för att redan idag komma igång med storstädningen av skadliga...
Synas på Google helt kostnadsfritt med Google My Business
Google My Business. En kostnadsfri tjänst från Google som ger dig och ditt företag möjlighet att exponera sig i Googles sökresultat. Betalar du fortfarande för Gula Sidorna? Sluta upp med det! Använd Google My Business som är en gratistjänst. Google My Business...
20 bästa bildbankerna som är gratis att använda i 2018
Vi listar de 20 bästa gratis bildbanker, webbplatser där du kan hämta bilder att använda på din webb eller i din blogg med gott samvete. Helt gratis! De flesta bilder på dessa webbplatser och bildbanker är publicerade under Creative Commons-Licensen (CC) vilket...
Gamification – En naturlig del av branding & marknadsföring
Gamifiering är processen att ta någonting som redan finns - en webbplats, en företagsapplikation, ett onlinemiljö - och integrera spelmekanik i det för att motivera deltagande, engagemang och lojalitet. Gamifieringen tar de datastyrda teknikerna som speldesigners...
Bloggar att följa för tips och råd inom Digital Marknadsföring i 2018
I denna artikel listar vi en rad webbplatser och bloggar som vi läser mer eller mindre dagligen, även helger för att hålla oss uppdaterade inom Digital Marknadsföring. Känner du igen några av nedan bloggar/webbplatser. Då är du helt klart på rätt spår. Dessa bloggar...