Google My Business. En kostnadsfri tjänst från Google som ger dig och ditt företag möjlighet att exponera sig i Googles sökresultat.
Betalar du fortfarande för Gula Sidorna?
Sluta upp med det! Använd Google My Business som är en gratistjänst.
Google My Business jämfört med Gula Sidorna är väsentligt mycket bättre och ger dig som företagare en chans att synas och framhäva tjänster, produkter, nyheter m.m.
UTAN KOSTNAD!
Betalar ditt företag till Eniro (Gula Sidorna) idag?
Vi har intervjuat 50 företag som använder eller har använt Eniro och Gula Sidorna. Det visar sig att företag betalar mellan 5.000 till 37.000:- per år.
Det stora gapet beror på vilken bransch dessa företag befinner sig i och hur konkurrensen ser ut.
Google My Business är gratis och ger dig mycket mer än vad Gula Sidorna kan erbjuda. Det är med andra ord en perfekt kombo till en redan befintlig webbplats och ger användare en snabb överblick direkt i google sökresultatet.
Hur lägger jag till företag i Google My Business?
Att sätta upp ditt företag på Google My Business är enkelt och tar endast ett par minuter. Besök Google My Business och följ instruktionerna.
Det krävs att du har ett Google-konto för att du ska kunna registrera ditt företag.
Efter du registrerat företaget kommer Google att skicka ett ”vykort” till dig med en verifieringskod via vanlig post. Anledningen är att de vill bekräfta företagets lokala förankring.
Det tar ungefär 2-3 veckor att få hem vykortet efter att du har gjort registreringen och när du sedan matat in koden är allt klart. Helt klart värt att vänta på. Sätt igång!
Finns ditt företag på Google My Business?
Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil?Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.
Google kan visa ditt företag på två sätt i sökresultatet
Det ena är en strukturerad presentation av kontaktuppgifter och öppettider till ditt företag om någon söker på det specifika bolagsnamnet.
Den information vi får fram är företagsnamn, adress, telefonnummer, öppettider, recensioner, bilder, erbjudanden eller nyhetsinlägg från företaget. Snacka om skyltfönster!
Bilden nedan är ett resultat vid sökning på ”Digital Division”
Den andra visningen – Ett branschregister som visar upp de företag som finns i en viss bransch vid sökning på ett eller flera nyckelord
På förstasidan syns de tre toppresultaten (alltså Googles syn på de mest relevanta företagen) och efter att man klickat på ”fler platser” dyker resterande bolag upp som registrerat sig.
Notera att om ditt företag lyckas hamna i denna ruta så får du i princip samma exponering som om du skulle betala dyrt för Google Adwords några centimeter därifrån. Helt gratis!
Bilden nedan är ett resultat vid sökning på ”digital byrå karlstad”
Tanken med Google My Business är att skapa tydlighet för potentiella kunder.
Därför är det extra viktigt att uppgifterna som ni delar med er av inte skiljer från befintligt innehåll på webbplatsen.
Vid optimering av Google My Business-resultat är det bra om man alltid fyller i så mycket information som möjligt om företaget.
Håll även koll på nya funktioner som dyker upp lite då och då som exempelvis funktioner som erbjudanden och produkt funktioner.
Google My Business bildgalleri.
Nedan kan du se exempelbilder från Google My Business mobilvisning, exempel på inlägg, gränssnitt och insikter.
Finns ditt företag på Google My Business?
Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil?Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.
Kurs i Digital Strategi
Lär dig ta fram en fullständig plan för din digitala strategi för ditt varumärke, webb, tjänster och övriga online resurser som social media och e-post marknadsföring.Nyfikna frågor om artikeln?
Snabba upp din WordPress Webbplats med hjälp av dessa 5 tips
SNABBA UPP DIN WORDPRESS WEBBPLATS MED HJÄLP AV DESSA 5 TIPS!Företag som använder WordPress CMS som plattform förstår inte hur viktiga val de ska ta när de beställer en ny, hemsida, webbhotell och hostingtjänster. Väldigt ofta (tyvärr) väljer företag en billig...
Vi förklarar strukturerad Data, schema.org och rich snippets
Med hjälp av strukturerad data, Schema.org markup har din webbplats möjlighet att sticka ut från mängden och driva mer trafik till din webbplats.Varför är strukturerad data viktigt? Strukturerad data är ingen nyhet utan har varit med i många år. Det uppdateras däremot...
Så här sökmotoroptimerar du enkelt din hemsida
Hur man sökmotoroptimerar en webbplats för att synas i Googles sökresultat.Google analyserar hur många och vilka som länkar till din hemsida Därför går SEO även hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR och skapande av innehåll med hög kvalitet.Google mäter...
Dags att sätta era digitala strategier “in action”
Skål för företagets digitala transformation! Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats. 2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att försöka blicka in i 2019. Sakta i backarna! Det är...
Leadfeeder – Kanske världens bästa B2B spårning av webbplatsbesökare för ökad försäljning och marknadsföring
Vet du vem som besöker din webbplats? Leadfeeder använder din Google Analytics-data för att visa verkliga företag som besöker din webbplats. Integreras i dina marknadsföring-verktyg, CRM och e-post, och gör din försäljning mer intelligent. Det tar mindre än en timme...
Digital Marknadsföring i 2018
Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...
Ta bort skadliga länkar som pekar på hemsidan
Har du eller en SEO-konsult som du har anlitat byggt dåliga länkar (länkbygge) till din webbplats via betalda länkar eller andra upplägg som bryter mot Googles riktlinjer? Då ska du definitivt läs vidare för att redan idag komma igång med storstädningen av skadliga...
20 bästa bildbankerna som är gratis att använda i 2018
Vi listar de 20 bästa gratis bildbanker, webbplatser där du kan hämta bilder att använda på din webb eller i din blogg med gott samvete. Helt gratis! De flesta bilder på dessa webbplatser och bildbanker är publicerade under Creative Commons-Licensen (CC) vilket...
Gamification – En naturlig del av branding & marknadsföring
Gamifiering är processen att ta någonting som redan finns - en webbplats, en företagsapplikation, ett onlinemiljö - och integrera spelmekanik i det för att motivera deltagande, engagemang och lojalitet. Gamifieringen tar de datastyrda teknikerna som speldesigners...
Bloggar att följa för tips och råd inom Digital Marknadsföring i 2018
I denna artikel listar vi en rad webbplatser och bloggar som vi läser mer eller mindre dagligen, även helger för att hålla oss uppdaterade inom Digital Marknadsföring. Känner du igen några av nedan bloggar/webbplatser. Då är du helt klart på rätt spår. Dessa bloggar...