Google My Business. En kostnadsfri tjänst från Google som ger dig och ditt företag möjlighet att exponera sig i Googles sökresultat.

Betalar du fortfarande för Gula Sidorna?

Sluta upp med det! Använd Google My Business som är en gratistjänst.

 Synas på Google helt kostnadsfritt med Google My Business

Google My Business jämfört med Gula Sidorna är väsentligt mycket bättre och ger dig som företagare en chans att synas och framhäva tjänster, produkter, nyheter m.m.

UTAN KOSTNAD!

 

Betalar ditt företag till Eniro (Gula Sidorna) idag?

Vi har intervjuat 50 företag som använder eller har använt Eniro och Gula Sidorna. Det visar sig att företag betalar mellan 5.000 till 37.000:- per år.

Det stora gapet beror på vilken bransch dessa företag befinner sig i och hur konkurrensen ser ut.

Google My Business är gratis och ger dig mycket mer än vad Gula Sidorna kan erbjuda. Det är med andra ord en perfekt kombo till en redan befintlig webbplats och ger användare en snabb överblick direkt i google sökresultatet.

Hur lägger jag till företag i Google My Business?

Att sätta upp ditt företag på Google My Business är enkelt och tar endast ett par minuter. Besök Google My Business och följ instruktionerna.

Det krävs att du har ett Google-konto för att du ska kunna registrera ditt företag.

Efter du registrerat företaget kommer Google att skicka ett ”vykort” till dig med en verifieringskod via vanlig post. Anledningen är att de vill bekräfta företagets lokala förankring.

Det tar ungefär 2-3 veckor att få hem vykortet efter att du har gjort registreringen och när du sedan matat in koden är allt klart. Helt klart värt att vänta på. Sätt igång!

Finns ditt företag på Google My Business?

Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil?

Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.

Google kan visa ditt företag på två sätt i sökresultatet

Det ena är en strukturerad presentation av kontaktuppgifter och öppettider till ditt företag om någon söker på det specifika bolagsnamnet.

Den information vi får fram är företagsnamn, adress, telefonnummer, öppettider, recensioner, bilder, erbjudanden eller nyhetsinlägg från företaget. Snacka om skyltfönster!

Bilden nedan är ett resultat vid sökning på ”Digital Division”

Bildexempel på Google My Business resultat

Den andra visningen – Ett branschregister som visar upp de företag som finns i en viss bransch vid sökning på ett eller flera nyckelord

På förstasidan syns de tre toppresultaten (alltså Googles syn på de mest relevanta företagen) och efter att man klickat på ”fler platser” dyker resterande bolag upp som registrerat sig.

Notera att om ditt företag lyckas hamna i denna ruta så får du i princip samma exponering som om du skulle betala dyrt för Google Adwords några centimeter därifrån. Helt gratis!

Bilden nedan är ett resultat vid sökning på ”digital byrå karlstad” 

Exempel på Google My Business Branschregister

Tanken med Google My Business är att skapa tydlighet för potentiella kunder.

Därför är det extra viktigt att uppgifterna som ni delar med er av inte skiljer från befintligt innehåll på webbplatsen.

Vid optimering av Google My Business-resultat är det bra om man alltid fyller i så mycket information som möjligt om företaget.

Håll även koll på nya funktioner som dyker upp lite då och då som exempelvis funktioner som erbjudanden och produkt funktioner.

Ladda ner Google My Business-appen

Google My Business-appen finns för både iOS och Android och gör det möjligt för dig som är på resande fot att hålla öppettider uppdaterade, dela bilder och svara på recensioner direkt i mobilen oavsett vart du befinner dig.

Google My Business bildgalleri.

Nedan kan du se exempelbilder från Google My Business mobilvisning, exempel på inlägg, gränssnitt och insikter.

Finns ditt företag på Google My Business?

Behöver ditt företag hjälp med att optimera er profil?

Vill du ha tips och råd? Ring. Mejla eller fika med oss.

Kurs i Digital Strategi

Lär dig ta fram en fullständig plan för din digitala strategi för ditt varumärke, webb, tjänster och övriga online resurser som social media och e-post marknadsföring.

Nyfikna frågor om artikeln?

Digital Marknadsföring i 2018

Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...

Digital Division Logo

Gratis tips & råd inom Digital Marknadsföring direkt i din inkorg.

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring.// Vänligen, Digital Division.