I motsats till vad folk tror är teknisk SEO inte alltför utmanande när du har fattat grunderna. Du kanske rentav använder några av dessa grundelement utan att känna till det.

Din webbplats, även vår webbplats har förmodligen har någon typ av tekniskt problem när det kommer till SEO.

Saxat från webben

”Det finns inga perfekta webbplatser utan något utrymme för förbättringar,” säger Elena Terenteva som jobbar på SEMrush. ”Hundratals och även tusentals problem kan uppstå på din webbplats.”

”Över 80% av de undersökta webbplatserna 4xx-brutna länkfel, enligt en 2017 SEMrush-studie, och mer än 65% av webbplatser hade dubbletter.” 

Ovan låter lite extremt i våra öron men faktum är att det troligtvis stämmer.

I slutändan vill du att din webbplats ska rangordna sig bättre, få bättre trafik och fler konverteringar. Teknisk SEO handlar om att fixa fel för att få detta att hända. 

Vill ni ha hjälp med teknisk SEO? Kontakta oss för mer information!

 

Här är 12 tekniska SEO-element för att kontrollera maximal optimering av webbplatsen.

1. Identifiera genomsökningsfel med en genomsökningsrapport

En av de första sakerna att göra är att köra en genomsökningsrapport för din webbplats, en revision av din webbplats. Detta ger insikt om något är fel på din webbplats. Verktyg för att skaffa fram en rapport är SemRush eller Google Search Console. Det finns en uppsjö av verktyg. På Digital Division använder vi främst Semrush för att snabbt få ett överblick.

2. Kontrollera HTTPS-statuskoder

En studie utförd av SEMrush har visat att HTTPS nu är en mycket stark rankingfaktor och kan påverka webbplatsens rankningar.
Ett byte till HTTPS är ett måste eftersom sökmotorer snart kommer att markera alla webbplatser som inte använder sig av HTTPS som osäkra vilket i sin tur leder till sämre ranking i bland annat Google sökresultatlista.

När du byter  från HTTP till HTTPS behöver du säkerställa att migreringen av urler och länkar gått vägen. För att kontrollera detta kan du plocka fram en lista från Googles sökkonsol, som innehåller en detaljerad sammanfattning av eventuella fel. Du kan eventuellt använda SEMrushs audit-verktyg för att få fram en liknande rapport.

3. Kontrollera XML-sitemap (webbplatskarta i xml-format)

XML-webbplatskartan fungerar som en karta för Google och andra sökrobotar. Denna hjälper  sökrobotarna att hitta dina webbsidor och rangordna dessa.

Du bör se till att webbplatsens XML-sitemap uppfyller några viktiga riktlinjer:

  • Se till att din webbplatskarta är formaterad korrekt i ett XML-dokument
  • Se till att det följer XML sitemap protokoll
  • Håll alla uppdaterade sidor på din webbplats i webbplatskartan
  • Skicka in webbplatskartan till din Google Search Console, Googles sökkonsol.

Hur skickar du in din XML-webbplatskarta till Google?
Du kan skicka in din XML-sitemap till Google via Google Search Console Sitemaps-verktyget. Du kan också infoga webbplatskartan (dvs http://example.com/sitemap_location.xml) i din robots.txt-fil.

4. Kontrollera webbplatsens laddningstid

Din webbplats laddningstid är en viktig teknisk SEO-faktor. Webbplatshastighet handlar om användarupplevelse och kan påverka andra viktiga mätvärden som sökmotorer använder för rankning, till exempel avvisningsfrekvenser (bounce rates) och tiden en besökare spenderar på sidan.

För att ta reda på webbsidans laddningstid kan du använda Googles verktyg, PageSpeed ​​Insights.
Ange bara din webbadress och låt Google göra resten. Testa din webbsida här i Google Page Speed Insights. Du kommer även få reda på webbsidans laddningstid på mobila enheter.

Detta har blivit allt viktigare när Googles utrullning av mobila första indexering. Idealt bör webbsidans laddningstid vara mindre än 3 sekunder, typ.
Googles egna rekommendationer är en laddningstid på mindre än en sekund (200ms).

Har du en webbplats som riktar sig mot en internationell marknad så kan det även vara bra att testa laddningstider från dessa geografiska områden genom att använda sig av https://tools.pingdom.com/Teknisk SEO - De 12 viktigaste elementen

5. Se till att din webbplats är mobilvänlig

Din webbplats måste vara mobilvänlig för att förbättra teknisk SEO och sökmotor ranking.
Det här är ett ganska enkelt SEO-element för att kontrollera med Googles mobil test: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Teknisk SEO - De 12 viktigaste elementen

 

6. Genomgång, Sökords-”kannibalisering”

Sökords-kannibalisering kan orsaka förvirring bland sökmotorer. Om du till exempel har två sidor som tävlar om att ranka på samma sökord måste Google bestämma vilken sida som är bäst.

Ett av de vanligaste fallgroparna är att optimera startsidan och en undersidaför samma sökord, vilket är vanligt i lokal SEO. Använd Googles Search Consoles prestationsrapport för att leta efter sidor som konkurrerar om samma sökord. Använd filtret för att se vilka sidor som har samma sökord i webbadressen eller sök efter nyckelord för att se hur många sidor som rankas för samma sökord.

7. Kontrollera din webbplats robots.txt-fil

Om du märker att alla dina sidor inte indexeras. Det första du gör är att ta en titt på din  robots.txt-fil.
Det finns ibland tillfällen då webbplatsägare råkar blockera sidor för sökmotorer . Detta gör att din robots.txt-fil är ett måste på alla webbplatser.
När du granskar din robots.txt-fil ska du leta efter ”Disallow: /”

Detta berättar att sökmotorer inte spindlar ingenom och indexerar din webbplats, eller kanske hela din webbplats. Tänk att Robots.txt-filen är din trafikpolis.

8. Gör en Google-webbplatssökning

När det gäller indexering av sökmotorer finns det ett enkelt sätt att kontrollera hur väl Google indexerar din webbplats.
I Googles sökfält, skriv ”site://www.minhemsida.se” Resultatet på söksidan kommer visa dig alla sidor som indexeras av Google. Visas inga resultat. Kontrollera din robots.txt-fil.

9. Kontrollera duplicerad metadata

Denna tekniska SEO övning är mycket vanlig för e-handelswebbplatser och stora webbplatser med hundratusentals sidor. Faktum är att nästan 54% av webbplatser har dubbla metadata, även kända som metabeskrivningar, och ungefär 63% har helt saknat metabeskrivningar.

Duplicerade metabeskrivningar inträffar när liknande produkter eller sidor helt enkelt har innehåll kopierat och klistras in i metabeskrivningsfältet.

En detaljerad SEO-revision eller en krypteringsrapport kommer att varna dig för meta-beskrivningsproblem. Det kan ta lite tid att få unika beskrivningar på plats, men det är värt det.

10. Meta beskrivningar

Medan du kontrollerar alla dina metabeskrivningar för dubbletter kan du också optimera dessa genom att se till att de är rätt längd. Detta i sig r inte en viktig rankningsfaktor, men det är en teknisk SEO-assist som kan förbättra din CTR (Clock-Through-Rate) i Googles Sökresultat. Se meta beskrivningar som en första call to action (CTA). Helt enkelt ditt skyltfönster.

Google håller just på att experimentera med antalet tecken i meta beskrivningen från cirka 160 till 320. Tips, använd din meta-beskrivning.

11. Kontrollera att du inte har duplicerat innehåll på webbplatsen

Duplicera innehåll i metabeskrivningar är inte det enda dubbla innehållet du behöver vara på utkik efter när det gäller teknisk SEO. Nästan 66% av webbplatser har dubbla innehållsproblem.

Copyscape är ett utmärkt verktyg för att hitta dubbletter på internet. Du kan också använda Screaming Frog, Site Bulb eller SEMrush för att identifiera dubbelarbete.

 

När du har en lista är det bara en fråga om att springa igenom sidorna och ändra innehållet för att undvika dubbelarbete.

12. Kontrollera om du har brutna länkar

Vilken typ av trasig länk som helst är dålig för din SEO; det kan slösa bort krypbudget, skapa en dålig användarupplevelse och leda till lägre rankningar. Detta gör det viktigt att identifiera och fixa trasiga länkar på din webbplats.

Ett sätt att hitta trasiga länkar är att kontrollera din genomsökningsrapport. Detta ger dig en detaljerad bild av varje webbadress som har trasiga länkar.

Du kan också använda https://www.drlinkcheck.com/ för att se brutna länkar. Du anger helt enkelt webbplatsens webbadress och väntar på att rapporten ska genereras.

 

Sammanfattningsvis

Det finns ett antal tekniska SEO-element som du kan kontrollera under din nästa SEO-revision. Från XML-webbplatskartor för att kopiera innehåll.
Var proaktiv när det kommer till att optimera din eller företagets webbplats.
En teknisk SEO analys något som bör göras minst en gång i månaden. Helst en gång per vecka.

Christian Svensson, LinkedIn Profil
Digital Division
Tlf. 0760 48 29 32

Vid fel eller synpunkter på artikel, skicka en mejl till [email protected]

Kurs i Sökoptimering

Vår SEO kurs är för dig som är ansvarig för marknadsföringen för ett mindre företag eller organisation.

Nyfikna frågor om artikeln?

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.
Digital Division Logo

Gratis tips & råd inom Digital Marknadsföring direkt i din inkorg.

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring.// Vänligen, Digital Division.