Dags att sätta era digitala strategier “in action”

Dags att sätta era digitala strategier “in action”

Skål för företagets digitala transformation!

Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats.

2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att försöka blicka in i 2019. Sakta i backarna! Det är fortfarande oktober och året är 2018.

Visst är det så…  Men i morgon firar vi in det nya året. Hur långt har ditt företag kommit i sin digitala transformation. Har du hunnit med allt digitalt arbete som du planerat?

2019 kommer bli året då alla företag på allvar vill sätta sina digitala strategier i rullning för att lyckas med sin digitala transformation.

I 2019 kommer 50% av alla företag mer eller mindre misslyckas med sin digitala satsning.

Att faktiskt hitta kompetenta medarbetare är det svåraste momentet i denna digitala förvandling vilket sannolikt kommer att få er digitala satsning att misslyckas.

Vi har snackat och skrivit om digitala satsningar i snart 6 år om att man måste agera på data och analys, vara aktiva i sociala medier, ha en tydlig konverteringsstrategi, alltid finnas någon typ av Call-To-Action i allt du gör.

Vi gör långa listor med smarta tips men man måste prioritera och sätta rätt person på rätt plats. Visst är det så, eller?

Har man bara en digital person på företaget så löser allt sig eller hur?

Det finns fortfarande många digitalt icke-begåvade chefer där ute som inte har koll på det digitala. Så är det bara.

All respekt för att dessa chefer upplevde den digitala revolutionen under 80 och 90-talet och snackar om Windows 3.1, Windows 95 och när de själva byggde en hemsida i Frontpage eller Dreamweaver.

Vi har upplevt många företag där rollen som marknadschef gått i arv i godtycklig anda.

Vi har mött it-chefer som förvandlats till digitala marknadschefer. Vi har träffat flera chefer släktingar som gått igång på att få titeln ”Marknadschef” på sitt visitkort utan att ha en aning om vad digital marknadsföring är eller ännu värre… Har noll koll på sina målgrupper.

Vi har träffat marknadschefer som diskuterat timpriser som om det vore deras egen privatekonomi. Vi har lagt timmar på att övertyga (med all fakta på bordet) varför den ena webbmiljön är bättre än den andra för företagets bästa.

Om du som företag skall lyckas med din digitala strategi behöver du spegla allt annat du gör med PR, marknadsaktiviteter och försäljning fast i digital form.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Skulle du sätta en PR ansvarig på att sälja? Hoppas verkligen inte det. Lika lite låter du säljchefen sätta din PR-strategi.

När det gäller digital marknadsföring förväntar man sig att en digital marknadsförare ska kunna javascript, Java, C, C++, Objective-C, C#, JavaScript, PHP, Python och Swift. Ha stenkoll på html, databaser, man skall kunna allt om SEO, Google Analytics, Google Ads, Marketing Automation, CRM, CMS, Photoshop CC.

Man ska ha stenkoll på sociala kanaler som Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn & Pinterest.

En digital marknadsförare ska ha koll på A/B-tester, konverteringsstrategier, kunna filma, redigera, skriva ruskigt bra innehåll och till sist men inte minst, utveckla en komplicerad app som kommer att revolutionera världen.

De flesta chefer tror de att en person (Marvel Superhero) kan klara allt detta själv.

Kan du se framför dig att en CEO skall fixa PR, försäljning och marknadsföring själv på företaget?

Ditt företag behöver en Digital Manager som äger den digitala strategin på företaget äger rätten att köpa in tjänster och rekrytera den kompetens som krävs om ert företag skall lyckas med det digitala.

En Digital Manager ska helt enkelt äga den digitala affären för att klara av den digitala förvandlingen.

Koppla bort IT-nissen från allt ansvar som innebär digital marknadsföring etc. och lämna över detta ansvar till en DM.

Punkt.

Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?

Skapa ett gratis konto hos Leadfeeder så får du reda på vilka bolag som besöker företagets webb.

Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.

Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt företag med digital marknadsföring och digitala strategier för er målgrupp.

Nyfikna frågor om artikeln?

Ta fram en Digital Strategi -5 snabba tips för att lyckas!

Ta fram en digital strategi

Tips och råd för att lyckas med bolagets digitala strategi.

Att ta fram en digital strategi för ett företag i 2019 jämfört med för ett par år sedan är inte lätt. Idag är kunder och potentiella partners mer upplysta innan de avlägger ett besök på din webbplats.

Har du som många andra företag ingen budget för att anlita en varumärkesstrateg så ska du definitivt läsa vidare!

Ta dessa råd – Ta det lugnt i nedförsbacken, stanna upp och tänk efter vad du som företag kan göra skillnad och göra det ännu bättre än dina konkurrenter.

Denna artikel handlar främst om hur man går tillväga för att plocka fram en plan för en övergripande digital strategi för ett företag som antingen säljer något till konsumenter eller erbjuder någon form för service inom B2B.

Vet bäst själva. Kan bäst själva.

Vi stöter väldigt ofta på företag som tror sig veta allt om allt. Det är ju bara strålande! De är oftast väldigt nöjda med sin webb och digitala strategi. Mest av allt kanske rädda för verkligheten och framstå som dumma.

Det händer ofta att de företag vi träffar första gången intar en försvarsposition.

Många gånger beror det på osäkerhet och avsaknad av kompetens.

Vi vet inte allt
Det vi inte vet, tar vi reda på. Antingen själva eller så anlitar vi ett bolag eller en byrå.

Har du råd att gissa sig fram?

Viktigt att vi förstår vad ett varumärke är.

Ta fram en Digital Strategi -5 snabba tips för att lyckas! 1

Företag vi kommer i kontakt med saknar ett varumärke.

Att plocka fram en digital strategi för ett företag kan vara en överväldigande känsla för hur mycket det är som behöver göras.

De har en mobilanpassad webbplats, logotyp och har skapat konton på sociala kanaler och samtidigt en total avsaknad av en digital strategi.

Företag presenterar sina tjänster som om alla redan fattat vad de säljer.

”Köp vår FXT 2001 Precision!”

”Vi har 30 års erfarenhet av AEC & XMP! Kontakta oss idag”

Kopiera dina konkurrenter

Såklart det enklaste att göra. Att kopiera från andra företag med de produkter och tjänster som de erbjuder. Redan här har du förlorat tid och pengar. Personligheten har gått förlorad och ditt företag är bara en i mängden.

1. Varför startade du företaget?

Om du är personen som startade företaget – besvara frågan, vad du är stolt över som du har lyckats med och vad du gillar med att driva eget bolag.

2. Prata med dina kunder. De uppskattar detta.

Prata med dina kunder och fråga vad de gillar med ditt företag, varför de beställer från dig och varför de köper dina tjänster. Fråga också om det är något som de inte gillar som du kan förbättra. Vad var som gjorde att de valde ditt företag framför konkurrenterna?

Genom att göra denna övning lite då och då så får du värdefull information och samtidigt per automatik en starkare relationen med dina kunder.

Du får även möjligheten att höra dina kunder prata om ditt företag från ett utifrån och in perspektiv. Med andra ord, du tittar på ditt företag med samma ögon som dina kunder.

Denna värdefulla information kommer du att använda när du bygger vidare på ditt varumärke.

3. Genomför en Konkurrensanalys

Genomför en konkurrensanalys och jämför ditt företag med tre av dina främsta konkurrenter.

Ta en titt på deras webbplats och fråga dig själv;

  • Vad kan jag göra bättre än dem?
  • Vad är det jag gör som är bra som de inte gör?
  • Hur pratar de om sitt företag?

Titta hur dina konkurrenter använder sociala medier.
Det du vill veta och ta reda på är vilken typ av innehåll som de delar.

Har dina konkurrenter användare som engagerar sig med deras innehåll?

  • Kommenterar användare på deras inlägg?
  • Vad är det för typ av personer och vad säger de?

Utför en konkurrensanalys för att få en bättre bild av vad dina konkurrenter gör. Syftet är att lära sig av dem och nyttja deras brister till din fördel. Kopiera inte dina konkurrenter.

Detta kommer att ge dig argument till varför en kund ska välja dig före dina branschkollegor.

4. Utveckla varumärket

När du är klar med arbetet för din ursprungsidé/story, fått en bättre förståelse om dina konkurrenter och känslan kunderna har om ditt företag, är det dags att börja utveckla ditt varumärke.

Tänk på vad som stod ut mest i ditt arbete. Använd detta för att prata om hur, vad och varför du gör det du gör på ett sätt som dina konkurrenter inte gör – och framför allt, försök att göra det på ett bättre sätt.

Detta är hur du lyckas positionera dig med något som är omöjligt att kopiera. Din story. Dina värdegrunder. Känslan dina kunder har om ditt företag. Och det är äkta.

Way to go!
Nu har du skapat ett budskap kring ditt varumärke för hur du önskar att bli uppfattad. Detta är konsten i att bygga ett varumärke.

5. Se över ditt innehåll/ content och språk på din webbplats

  • Hur ofta besöker du din egen webbplats?
  • Hur ofta navigerar och testar du upplevelsen på din webbplats?

Granska din egen webbplats
Ge dig själv tid till att kontinuerligt använda din webbplats utifrån dina webbplatsbesökare. Det är viktigt för att det oftast är den första interaktionen en kund har med ditt företag.

Låt oss ta ett tydligt exempel
En person som äger och driver en restaurang smakar ständigt på maten från sin egen meny, säkerställer att köket är tipp topp, att toaletten är fräsch och att kunderna får en bra upplevelse när de besöker restaurangen.

6. Prata som dina kunder pratar

Nu är det dags att se över innehållet på din webbplats.
Eftersom du nu har gjort varumärkesövningen har du ett träffsäkert budskap och en bättre förståelse om dina kunder.

Undvik att använda fackspråk
Skriv på ett sätt som dina kunderoch målgrupp utanför din bransch använder och förstår.

Exempel på hur IT-bolag ofta beskriver dig själva och erbjudande
IT-bolaget AB hjälper företag och organisationer att bli mer mobila och effektiva till en lägre kostnad.

”Vi hjälper kostnadseffektivt till att sänka era kostnader med molntjänster och ni betalar endast för det ni nyttjar.”

”Allting körs på en stabil och säker infrastruktur med ett nätverk balanserat för att klara av all typ av belastning.”

………………….

Låt oss omskriva detta erbjudande med ett språk som potentiella kunder och befintliga kunder förstår.

”Vad sägs om att ha kontoret i bakfickan?”

”Hela företagets IT funktion med ett knapptryck på din mobil eller surfplatta.”

”Du behöver bara tänka på att ha en internetuppkoppling. Vi sköter resten.”

………………….

Klart som korvspad! Du löser deras problem och behov.
Du har skapat en känsla, inte beskrivit funktioner. Det talar till människor och målet är att nya och befintliga kunder ska känna att de vet vad ditt företag gör och hur det hjälper dem lösa deras problem och behov.

Undvik att din webbplats är en oduglig 24/7 säljare
Om ditt företag inte är ett unikt fall som bara lever på goda referenser, vill du undvika att din webbplats är en oduglig 24/7 säljare.

För att undvika det, är första steget att använda ett språk din målgrupp använder. Det är lätt att vi fastnar i vår egen bubbla och glömmer bort att våra kunder inte använder samma språk som oss.

Faktum är…
Att i slutändan bestämmer du inte vad som är bäst för dina kunder, det gör de själva. Men nu när du har pratat med dina kunder och använt deras språket – och förmedlat den där känslan de har om ditt företag, är det exakt vad du har lyckats med.

Använd ett språk som dina kunder kan förstå och får din organiska trafik att öka.
Språket är inte bara viktigt för att dina kunder ska förstå dig, men det är också de söktermer folk skriver i sökrutan för att du ska bli hittad på Google. Använd ett språk som dina kunder kan förstå och får din organiska trafik att öka.

7. Utveckla en övergripande digital strategi

Ok. Vad har vi uppnått?
Du har en webbplats som återspeglar ditt varumärke och skiljer sig från dina konkurrenter. Det du har framför dig nu är en outnyttjad potential för att bli hittad och börja generera leads.

Bli hittad i sökmotorer och generera leads
Det här är vad många företag tycker är överväldigande, tufft och ansträngande för att det finns så mycket att göra. Vi vill gärna understryka att det är okej att inte göra allt. Vi avråder dig helt enkelt från att göra allt på en gång.

Fokusera istället på det som du tror ger dig högst ROI. Hur bestämmer du det?

Låt oss gå igenom ett urval för vad du kan göra så att du enklare kan välja vad du ska lägga din tid på.

8. En sökordsoptimerad webbplats

Argument för att sökmotoroptimera din webbplats
Med över en miljard webbplatser kan det verka lönlöst att sökordsoptimera din webbplats. Men vi rekommenderar dig att investera tid (och pengar) för en sökordsoptimerad webbplats. Här är våra argument:

Sökmotorer är den enskilt största källan för all trafik på webben.
När folk letar efter något online använder de först en sökmotor. Nya kunder känner inte till din webbadress och kommer således inte att skriva den i webbläsaren. För att bli hittad är du därför beroende av att sökmotorer indexerar din webbplats och levererar den som ett sökresultat.

Du går miste om kunder & omsättning
Om din webbplats inte optimerad för sökmotorer går du miste om värdefull trafik. När dina potentiella kunder gör en sökning är de ute efter något specifikt, exempelvis som dina tjänster. Och när du rankar högt, har du motiverade köpare på din webbplats.

Med Google som den största leverantören för trafik på webben vill du göra vad du kan för att hamna först på Google.

Lär dig att sökmotoroptimera din egen webbplats med hjälp av vår grundläggande kurs i sökmotoroptimering. 

9. Innehåll på webbplatsen (content)

Som det sägs. Content is king. Eftersom sökmotorers huvudsyfte är att leverera innehåll som är relevant och av högsta kvalité, är det precis det du vill göra.

Skapa bättre innehåll än dina konkurrenter
Med 95% av allt innehåll på Internet som rent ut sagt är värdelöst (min upplevelse), kan du se väldigt god ROI genom att spendera tid på att skapa innehåll som är tio gånger bättre än dina konkurrenter.

Men för att skapa innehåll som överträffar dina konkurrenter, vill du åtminstone ha en grundläggande strategi och ta hänsyn till följande:

  • Plan: Vilka mål har du med ditt innehåll?
  • Vilket värde tänker du bidra med?
  • Personas och köpresa: Vilka ska du skapa innehåll för?
  • Framtida talanger du hoppas rekrytera till ditt företag eller för att attrahera potentiella kunder till din webbplats?

Buyer Personas
Oavsett vem du skapar innehåll för gör du bäst i att använda dig av buyer personas. Är målet att attrahera potentiella kunder, blir det mest effektivt och träffsäkert om du tar hänsyn till inbound marketing köpprocessen.

Din story
Du har redan kommit en bra bit på vägen. Använd din story för att kommunicera på ett sätt som skiljer sig från mängden.

Ge infallsvinklar utifrån dina erfarenheter och gör det på ett sätt som förmedlar vem du är som person. Då kommer du att attrahera de kunder du vill ha (och förtjänar).

Ta reda på vart dina kunder finns
Efter att du har tryckt på publiceringsknappen vill du att dina potentiella kunder tar del av ditt värdeskapande innehåll.

  • Vilka forum finns de på?
  • Vilka LinkedIn eller Facebook grupper är de medlemmar i?
  • Vilka hashtags använder de på Twitter?

Tänk kring dessa termer och när du vet, nå ut med ditt innehåll i dessa kanaler.

10. Betald annonsering

Kostar mer än det smakar om du inte vet hur
Annonsera kan du göra via sökmotorer eller sociala medier och det kan vara väldigt effektivt om det görs korrekt. Nackdelen är att det kan kosta mer än det smakar om det görs fel.

Misstaget många gör är att de använder sig av betald annonsering utan att ha en process för att konvertera besökare till leads och leads till kunder.

Skicka inte trafik till startsidan
Du bör aldrig skicka trafik från dina annonser, oavsett vad det är, direkt till din startsida. Hemsidan eller startsidan (oavsett vad vi kallar dem för), innehåller alldeles för mycket information och alla möjliga riktningar en besökare kan ta.

Risken är ofta väldigt stor att de missar att utföra den handling du hoppas mest på. Det saknas helt enkelt fokus.

Skicka trafik till en dedikerad landningssida för konvertering
Därför vill du skicka trafiken från din annons till en landningssida som konverterar och bara syftar till en enda sak – Målet du har med din annonskampanj.

En landningssida mer eller mindre avgör hur framgångsrik din annonskampanj kommer att vara.

En bra landningssida = Bra ROI. En dålig landningssida och du har kastat bort dina pengar. Punkt slut. Du hade lika gärna köpt fyrverkerier och skjutit upp dessa mitt på ljusa dan.

Lär dig mer om AdWords och betald annonsering genom vår grundläggande kurs i AdWords.

11. Sociala medier

Sociala medier som en uppdateringskanal
Sociala medier är ett effektivt sätt för att driva trafik till din webbplats och bygga vidare på ditt varumärke. Men om du inte redan har en massa innehåll som artiklar, e-böcker, guider, white papers och övrigt material fungerar sociala medier som en uppdateringskanal.

Bästa effekten med Sociala Medier
Den bästa effekten från sociala medier kommer när du kör marknadsföringskampanjer för att driva trafik till ett erbjudande du har och som du skickar till en landningssida.

Precis som du inte behöver utföra alla marknadsföringsstrategier som finns, behöver du inte heller synas på alla sociala plattformar.

Tips
Välj max tre plattformar som går i linje med vart du tror dina kunder är.

Lär dig att plocka fram en övergripande strategi och hantera företagets sociala kanaler med hjälp av vår grundläggande kurs i social medier.

12. E-postmarknadsföring

Bibehåll relationen med befintliga kunder & bygg vidare på varumärket
Om du är i behov av nya kunder snabbt, är e-postmarknadsföring troligtvis inte det du ska spendera din tid på. E-postmarknadsföring passar för att bibehålla relationen med befintliga kunder och bygga vidare på ditt varumärke. Om det är ditt mål, var konsekvent och skicka e-post till din lista med värdeskapande innehåll.

Värdeskapande innehåll i dina utskick
Oavsett vad du skickar ut, om det är innehåll du själv har skapat eller om du vill tipsa om andras innehåll, vill du att det skall vara till värde för din lista.

Det jag säger kan verka vagt, men poängen är att du ska tänka på hur du förtjänar någons uppmärksamhet genom att vara värdeskapande.

13. Lokal SEO & Google My Business

Om jag drev en restaurang, tandläkarmottagning, bilskola eller butik skulle jag investera min tid för att optimera min webbplats för lokal SEO.

Det första jag skulle göra är att registrera mitt företag med Google My Business. Ger ditt företag extra exponering i Googles sökresultat och det helt gratis.

Optimera webbsidor för olika och unika mål
Sedan skulle jag göra en total översyn av min webbplats för att se hur väl jag positionerar mitt företag för den lokala anknytning som den har.

Exempelvis skulle jag optimera min sida utifrån följande delar:[värde] + [industri/tjänst] + [lokal anknytning]

Det vill säga:
bästa bilskolan Karlstad= [värde: bästa] + [industri: bilskolan] + [lokal anknytning: Karlstad]… alternativt, om pris skulle vara min USP.
Körskola Karlstadbillig = [tjänst: körskola] + [lokal anknytning: Karlstad] + [värde: billig]

Försök inte sökmotoroptimera olika tjänster på en och samma sida
För varje sida skulle jag ha ett unikt mål. Exempelvis skulle jag inte försöka optimera samma sida för olika saker. Det krävs lite initial tidsinvestering, men när du väl har allting på plats krävs det inte mycket för att hålla det uppdaterat.

14. Nå ut till dina köpare & kunder

Se till att du syns och skapa värde genom att dela med dig av kunskaper du har.
Avsätt tid för att gå igenom forum. Registrera dig på relevanta forum där dina kunder kan vara.

Foretagande.se är bra forum för en ägare och VD av småföretag men även företag i större segment.

Schemalägg och svara på inlägg som en del av dina rutiner
Sätt en återkommande påminnelse i din kalender där du varannan dag, exempelvis måndag, onsdag och fredag avsätter tio minuter för att läsa och svara på inlägg.

Se till att du syns och skapa värde genom att dela med dig av kunskaper du har. Vettigt och relevant är även att dela med dig av innehåll du själv eller någon annan har skapat.

Med 30 minuter per vecka kan du skapa relationer som leder till fler affärer och för att du ska se ROI på din tid, bör det räcka med en eller två affärer på ett år.

Kortfattat & Sammanfattat

Tänk om, gör rätt!
Många företag säljer sina tjänster istället för det faktiska värdet och fördelen till sina kunder.

Detta reflekteras oftast i innehållet på deras webbplatser och i alla interaktioner de har.

Ofta känner de inte till sina potentiella kunders verkliga behov eller smärtpunkter, vilket betyder att det inte skapas en länk för att nå fram med hur de kan hjälpa till.

Ta steg för steg i din digitala strategi
Det finns mycket att göra för att marknadsföra ett företag (oavsett storlek), och det kan kännas överväldigande för företagare eftersom man oftast har flera roller på ett mindre eller mellanstort företag. Tar du det steg för steg blir ditt arbete med din digitala strategi hanterbar.

När du har kommit fram till vad som gör ditt företag annorlunda och ”unikt”, kommunicera ut det och tänk på dina potentiella kunders behov.

Nu är det dags att komma igång med vad du har lärt dig, och skjut inte upp detta arbete för din egen och företagets bästa.

  • Bestäm dig för en plan.
  • Bygg ditt varumärke.
  • Prata som dina kunder.
  • Skapa innehåll.
  • Dela det med världen.

Folk köper inte tjänster. Folk köper en lösning till ett problem som de har. Låter klyschigt, men det funkar.

Vi hoppas att du som läsare fått tips och blivit inspirerad av detta inlägg.

Vänligen, Christian Svensson,
[email protected]
0760 48 29 32

Kurs i Digital Strategi

Lär dig ta fram en fullständig plan för din digitala strategi för ditt varumärke, webb, tjänster och övriga online resurser som social media och e-post marknadsföring.

Kurs i Sökoptimering

Vår SEO kurs är för dig som är ansvarig för marknadsföringen för ett mindre företag eller organisation.

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Vi förklarar strukturerad Data, schema.org och rich snippets

Med hjälp av strukturerad data, Schema.org markup har din webbplats möjlighet att sticka ut från mängden och driva mer trafik till din webbplats.Varför är strukturerad data viktigt? Strukturerad data är ingen nyhet utan har varit med i många år. Det uppdateras däremot...

Så här sökmotoroptimerar du enkelt din hemsida

Hur man sökmotoroptimerar en webbplats för att synas i Googles sökresultat.Google analyserar hur många och vilka som länkar till din hemsida Därför går SEO även hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR och skapande av innehåll med hög kvalitet.Google mäter...

Dags att sätta era digitala strategier “in action”

Skål för företagets digitala transformation! Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats. 2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att försöka blicka in i 2019. Sakta i backarna! Det är...

Ta bort skadliga länkar som pekar på hemsidan

Har du eller en SEO-konsult som du har anlitat byggt dåliga länkar (länkbygge) till din webbplats via betalda länkar eller andra upplägg som bryter mot Googles riktlinjer? Då ska du definitivt läs vidare för att redan idag komma igång med storstädningen av skadliga...

Synas på Google helt kostnadsfritt med Google My Business

Google My Business. En kostnadsfri tjänst från Google som ger dig och ditt företag möjlighet att exponera sig i Googles sökresultat. Betalar du fortfarande för Gula Sidorna? Sluta upp med det! Använd Google My Business som är en gratistjänst.   Google My Business...

20 bästa bildbankerna som är gratis att använda i 2018

Vi listar de 20 bästa gratis bildbanker, webbplatser där du kan hämta bilder att använda på din webb eller i din blogg med gott samvete. Helt gratis! De flesta bilder på dessa webbplatser och bildbanker är publicerade under Creative Commons-Licensen (CC) vilket...

Gamification – En naturlig del av branding & marknadsföring

Gamifiering är processen att ta någonting som redan finns - en webbplats, en företagsapplikation, ett onlinemiljö - och integrera spelmekanik i det för att motivera deltagande, engagemang och lojalitet. Gamifieringen tar de datastyrda teknikerna som speldesigners...

Nyfikna frågor om artikeln?

GRATIS TIPS PÅ DIGITAL MARKNADSFÖRING!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tips på digital marknadsföring, bra verktyg i ditt seo arbete m.m.

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring.// Vänligen, Digital Division.