Möjligheter med SEO på LinkedIn är för ofta förbisedd, och det är dags att du börjar se med samma ögon på LinkedIn, som med Google, som en sökmotor.

LinkedIn är den mest populära plattformen för B2B-företag att förvärva nya kunder, så genom att optimera din LinkedIn-närvaro har du en rad potentiella fördelar – både för din personliga profil och för din verksamhet eller företag.

På grund av sin höga domän auktoritet (domain authority) ger sökmotorerna många resultat från LinkedIn i SERPs för vissa söktermer, särskilt de termer som kretsar kring arbetsroller och arbetsbeskrivningar.

I det här inlägget beskrivs hur du kan sticka ut och hur du tar upp den bästa platsen för din verksamhet.

1. Hur vi går tillväga i detalj.

Det första steget är att fylla i så mycket av din profil som möjligt. Var inte lat, ta den tiden det tar – ge detaljer som hjälper till att ranka din profil högre. Men fyll inte bara tanklöst i alla fält; se till att vara beskrivande, engagerande och använd noggrant utvalda ord. Ta eventuellt hjälp av en sökordsanalys.

Låt profilen vara beskrivande. Använd punktlistor och gör innehållet uppmuntrande att läsa.

Kom ihåg att ladda upp en skarp, professionell och tydlig bild. Om du fortfarande har din bild från den examen eller en halvnaken strandbild ger det fel intryck, inte en respekterad yrkesman med tre års värdefull erfarenhet under ditt bälte. Rätt eller fel, medvetet eller undermedvetet, kommer människor oundvikligen att basera sina första intryck på din bild.

Som ett slutligt bildtips, se till att det heter lämpligt för att öka dina chanser att visas i bildsökningar. Precis som i Googles bildsök.

2. Tänk på nyckelord.

Precis som att du riktar in vissa nyckelord när du optimerar en webbplats rekommenderas du göra detsamma när du optimerar din LinkedIn-profil eller företagsprofil. Skriv till din målgrupp.

Precis som med att optimera en webbplats, var noga med att inte överdriva sökord. Det blir så uppenbart att någon läser om du har fyllt sökordet ”Content Marketing Expert” sju gånger i ett avsnitt. Skriv med engagemang.

Att ett få antal människor att hitta dig är bara det första steget – vad kommer att få dem välja dig eller dina tjänster, ge dig ett snyggt jobberbjudande?

3. Använd den sammanfattande sektionen för att ytterligare förstärka dina sökord.

Detta är troligen den första sektionen som kommer att läsas på din profil, så det är självklart att du måste göra dena del att stå ut i från mängden. Framhäva sig själv är bra, men fokusera på hur du hjälper andra. Människor besöker inte din profil för att se dig gratulera dig själv; mer troligt är att de vill ha något och du måste visa att du är rätt person att prata med.

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

4. Anpassa din LinkedIn webbadress

Om du aldrig tidigare har tänkt på det här, kika på webbadressen för din LinkedIn-profil. En vag referens till ditt namn är inte till hjälp för någon, särskilt inte för sökmotorer.

Använd ett par minuter för att uppdatera din anpassade webbadress till något som innehåller ditt fullständiga namn eller beskriver vad du gör.

Exempel på detta är min egen LinkedIn webbadress (https://www.linkedin.com/in/seo-online-marketing/). Försök att vara kreativ, men håll adressen den professionell och så tydlig som möjligt. Ett enkelt tips – Tänk på hur du vill att din LinkedIn webbadress ska se ut på ditt visitkort.

5. Engagemang och interaktion på LinkedIn

Har du åsikter, dela dem. Är du specialist inom ett visst område, visa detta. Har du en röst, använd den.
Precis som alla sociala nätverk är det absolut nödvändigt att engagera sig med människor om du vill göra det mesta möjliga. Även om detta inte ökar dina chanser att hitta direkt i sökresultaten, ökar din exponering mot andra personer på LinkedIn. Och ofta leder en sak alltid till en annan.

6. ”Sharing is caring”

En av LinkedIns primära funktioner. Det här är en plats där du med stolthet kan dela ditt arbete, visa det till världen och skapa öppna diskussioner. Så länge du delar innehåll och uppdateringar som är intressanta för din målgrupp och ger dem ett värde, så är du glänsande. Men överdriv bara inte – det är ett recept på katastrof – det handlar snarare om att samarbeta om idéer och dela värdefulla insikter och åsikter.

Kort sagt, att dela artiklar och inlägg är ett bra sätt att interagera med ditt nätverk och nå nya bekantskaper. Detta leder till nya connections och ett bredare nätverk och en bättre chans att ranka högre.

7. Publicera inlägg på LinkedIn

Det här skiljer sig från att dela artiklar som du har skrivit någon annanstans.
Klicka bara på ”Skriv en artikel” under statusuppdateringen och skriv en intressant uppdatering inom din bransch samt för din målgrupp. Skriv innehållet precis som om det vore en del av din SEO-strategi så bidrar det till att öka din auktoritet för detsamma gäller även på LinkedIn.

Publicera några schyssta artiklar och du kommer att bli hyllad som en specialist inom branschen på nolltid. Det tar det lite tid men det är absolut värt att göra om du vill ha tips på att bygga din LinkedIn-profil och förbättra ditt personliga varumärke.

Att skriva optimerat innehåll för LinkedIn är som att skriva innehåll som en del av en SEO-kampanj med samma regler. Du kan också skriva om ett redan befintligt innehåll som du har skrivit på annat håll – vad du än gör, duplicera inte detta innehåll eftersom vi alla vet hur Google hanterar duplicerat innehåll. Om du till exempel har en artikel på din blogg som inte längre presterar särskilt bra, så är det värt att inkludera en sammanfattning av bloggartikeln som en artikel på LinkedIn och sedan länka till hela artikeln på din blogg. Det fungerar även tvärtom.

8. Skapa länkar till din profil

Om du bekant med digital marknadsföring så förstår du vikten av backlinks. Det är inte annorlunda när du försöker ranka din LinkedIn-profil högre. Var alltid medveten om att försöka få backlinks till din LinkedIn-profil vid alla möjliga tillfällen.

Visst, länkar till och från LinkedIn har en NoFollow-attribut men det betyder såklart inte att dessa backlinks inte är av värde, tvärtom.

Har du en blogg, se då till att länka tillbaka till din profil. Lägg till en länk till din e-post signatur. Främja din LinkedIn-profil i andra sociala medier och kanaler. Att skriva en gästpost är ett annat bra sätt att bygga dessa länkar, eftersom det är mycket vanligt att inkludera sociala länkar i din författarbiografi.

Ju fler länkar du har, desto fler användare kommer att se din profil, ju fler människor kommer att engagera dig, desto högre kommer din profil att rankas och desto fler länkar får du … Vid detta laget har du säkert förstått vikten av länkar.

Till sist

Många av ovanstående punkter kan användas på både din personliga LinkedIn-profil och din Linkedin-företagssida. Få ut det mesta av SEO på LinkedIn och du kommer att kunna nå nya målgrupper, generera leads och bygga på din professionella profil.

Som en sista punkt, glöm inte att vara helt säker på att din LinkedIn-offentliga profil är synlig och inte dold.

Hoppas det var en intressant artikel om SEO och LinkedIn. Släpper snart fler artiklar om både SEO, LinkedIn andra intressanta områden inom digital strategi för företag.

Kurser i Digital Marknadsföring

Vi utbildar, håller kurser, föreläsningar och workshops inom Digital Marknadsföring och anpassar dessa utifrån dina behov.

Nyfikna frågor om artikeln?

Digital Marknadsföring i 2018

Digital marknadsföring handlar inte om vilka kanaler man ska välja eller i vilka sociala medier man ska ha sin närvaro. Digital Marknadsföring i 2018 kräver ett helt nytt förhållningssätt. För att lyckas med digital marknadsföring så krävs det att man som företag...

Digital Division Logo

Gratis tips & råd inom Digital Marknadsföring direkt i din inkorg.

Du prenumererar nu på våra nyheter och kurser inom Digital Marknadsföring.// Vänligen, Digital Division.